مشهد - زهره الوندی: باید این واقعیت را پذیرفت که حضور کنترل نشده افغان‌ها در جامعه ایران از لحاظ جغرافیایی و اجتماعی و حتی ازدواج با اتباع ایرانی، خرید ملک، شغل دائمی و تولد بچه‌هایی با دو ملیت، آنان را آنچنان وابسته به ایران کرده است که تصور دور شدن از این وطن دوم برای آنان سخت شده است. در استان خراسان رضوی بیش از ۲۴۰‌هزار تبعه افغانی زندگی می‌کنند که ۱۵۰‌هزار نفر از آنان به صورت مجاز و حدود ۶۰ تا ۹۰‌هزار نفر نیز به صورت غیر مجاز در این استان اسکان دارند و با جامعه تنیده شده‌اند. اکنون فقط با یک حساب سرانگشتی می‌توان حساب کرد که این تعداد افغانی با توجه به روحیه سخت‌کوشی که دارند چه میزان فرصت‌های شغلی، مسکن و یارانه‌های متفاوت را که به صورت مستقیم به شهروندان ایرانی داده می‌شود، در استان خراسان به خود اختصاص داده‌اند. مدیر کل اداره اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی ضمن تایید آمار اتباع افغانی مجاز و غیر مجاز اظهار می‌دارد: طی چهار ماه اخیر تعداد یک‌هزار و ۲۶۵ نفر از اتباع بیگانه در استان توسط نیروی انتظامی دستگیر و از کشور اخراج شده‌اند.

محمد ابراهیم افشاری افزود: تعداد ۱۲۶‌هزار و ۲۷۴ نفر نیز از ابتدای امسال در کشور دستگیر و از مرز دو قارون در استان خراسان رضوی به کشورشان ترد شده‌اند.

وی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه ۱۲۰ تا ۳۰۰ نفر از مهاجران افغان به صورت خود معرف به کشورشان بازمی‌گردند، تصریح‌ کرد: از ابتدای امسال ۲۵‌هزار و ۸۷۶ نفر از اتباع افغانی به صورت خود معرف به میهن خود بازگشته‌اند. وی ادامه داد: ۶۸‌هزار و ۲۰ نفر نیز از اتباع افغانی سایر نقاط کشور از طریق مرزهای استان خراسان به صورت خودمعرف به افغانستان بازگشته‌اند.

افشاری در ادامه از انگشت‌نگاری اتباع غیر مجاز دستگیر شده از ابتدای امسال خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تعدادی از اتباع غیر مجاز پس از دستگیری و اخراج از ایران مجدد از راه‌های غیر قانونی و به صورت قاچاق به کشور بازمی‌گردند، از ابتدای امسال با تهیه عکس و انگشت‌نگاری از اتباع دستگیر شده آنان را شناسایی می‌کنیم. وی اضافه‌‌ کرد: معمولا در روز ۱۰ تا ۱۵ نفر از اتباعی که دستگیر شده‌اند از افرادی هستند که دارای سابقه ترد و ورود غیر‌مجاز یا اقامت غیر‌مجاز هستند که با اجرای سیستم انگشت‌نگاری این افراد را شناسایی و به کشورشان بازمی‌گردانیم. وی تصریح‌ کرد: افرادی که مجدد دستگیر می‌شوند، مدت بیشتری را در اردوگاه‌ها به سر خواهند برد. وی با تاکید براینکه در مرزهای استان خراسان رضوی کنترل دقیقی برای عدم ورود غیر قانونی اتباع صورت می‌گیرد، خاطرنشان‌ کرد: اغلب اتباع غیر‌مجاز از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان وارد کشور می‌شوند. وی با اشاره به اینکه اغلب اتباع غیر مجاز افغانی را روستاییان و کارگران فصلی تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: تعدادی نیز در ابتدا با ویزا و به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند؛ اما پس از اتمام اعتبار ویزایشان به علت مشکلات فراوان دیگر به کشورشان بازنمی‌گردند.

وی در خصوص اسکان مهاجران افغانی در‌شهر تربت جام نیز گفت: ۱۵ سال است که بیش از ۵‌هزار نفر از اتباع افغانی در این مکان اسکان دارند و با کمک دولت ایران، سازمان ملل و سازمان جهانی غذا در این مکان امرار معاش می‌کنند.

افشاری با اشاره به دریافت عوارض از اتباع مجاز اظهار کرد: اتباع افغانی برای حضور قانونمند در ایران می‌بایست مبلغ ۲‌هزار تومان بابت چاپ و توزیع کارت‌های آمایش که تاکنون ۵ مرحله از آن اجرا شده است و همچنین ۷۵۰۰ تومان نیز عوارض به دولت ایران پرداخت کنند.