دنیای اقتصاد - زنجان: به‌رغم سیاست کلی بانک مرکزی مبنی بر ارائه ۸‌درصد تسهیلات از سوی بانک‌ها جهت رونق امر صادرات، این مساله توسط بانک‌ها نادیده گرفته می‌شود. ابراهیم جمیلی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان زنجان با اعلام این مطلب اظهار کرد: بر اساس قانون بانک‌ها مکلفند در بخش تجارت ۸‌درصد تسهیلات ارائه دهند؛ اما به دلیل پایین بودن نرخ بهره در این بانک‌ها به بهانه‌های مختلف از این کار سر باز می‌زنند.

این مقام مسوول ثابت بودن نرخ ارز را یکی دیگر از مشکلات تجار عنوان کرد و افزود: قیمت ارز در ایران به شدت پایین بوده و ظرف ۲۰ سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر به دلیل ارزان بودن قیمت ارز سفر‌های خارجی در ایران بسیار ارزان قیمت است. وی واقعی کردن قیمت ارز را کمک به تولید داخلی دانست و گفت: به‌رغم باور کنونی بالا بردن قیمت ارز به هیچ وجه باعث تورم در جامعه نخواهد شد، بلکه این مساله موجب رونق تولید در داخل می‌شود، چرا که در غیراین صورت تولید داخلی محکوم به فنا خواهد بود. جمیلی ضمن تاکید بر اقتصاد تولید محور گفت: در حال حاضر مردم را تشویق می‌کنیم در بانک‌ها پس انداز کنند. اوراق مشارکت را معاف از مالیات اعلام می‌کنیم؛ این در حالی است که دنیا به واسطه مالیات اداره می‌شود و ما به‌جای تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس که مستقیما بر تولید شرکت‌های داخلی تاثیر‌گذار است، آنها را به سپرده‌گذاری در بانک و گرفتن جوایز سوق می‌دهیم.

این مقام مسوول واردات میوه را در شرایط فعلی به صرفه‌تر از تولید میوه دانست و گفت: وقتی قیمت ارز ثابت است، واردات کالا ارزانتر از تولید خواهد بود و ادامه دادن این روند موجب ورشکستی تولیدات داخلی خواهد شد.

این مقام مسوول در ادامه ایجاد پنجره واحد در گمرک زنجان را کمک به توسعه استان دانست و گفت: عملا این اقدام موجب خواهد شد میزان صادرات از گمرک زنجان افزایش یابد.

جمیلی راه‌اندازی بورس کالا در شرایط فعلی را که دولت سعی در خلوت کردن تهران دارد کمک به توسعه استان دانست و گفت: اگر بتوانیم بورس کالا را در زنجان راه‌اندازی کنیم، می‌تواند برای استان در ظرف چند سال آینده چشم‌انداز خوبی ایجاد کند.