آغاز حفاری تونل متروی اهواز از دو ماه آینده
دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: در صورت ورود به موقع دستگاه‌های حفاری تی‌بی‌ام، عملیات حفاری تونل متروی اهواز از دو ماه دیگر آغاز می‌شود.

مدیرعامل قطار شهری اهواز با بیان اینکه بر اساس برنامه زمانبندی شده ظرف دو هفته آینده دستگاه‌های حفاری تی‌بی‌ام از کشور چین بارگیری می‌شوند، افزود: پس از چهار هفته که دستگاه‌ها به خوزستان رسیدند سه هفته وقت نیاز است تا مونتاژ دوباره آنها که به عنوان تولد دوباره نیز معروف است انجام شود که با این حساب می‌توان امیدوار بود که عملیات حفاری تونل متروی اهواز تا دو ماه آینده آغاز شود.
عباس هلاکویی با بیان اینکه 113‌میلیارد‌تومان اعتبار در سال جاری برای پروژه قطار شهری اهواز در نظر گرفته شده است، گفت: یک‌میلیارد و 700‌میلیون‌دلار اعتبار در مجلس شورای اسلامی به قطارهای شهری تهران و شش شهر دیگر مصوب شده است که از این میزان سهم متروی اهواز 113‌میلیارد‌تومان است.
وی با اشاره به اینکه به رغم گذشت سه ماه از تصویب این مصوبه، اما تاکنون اعتباری به قطار شهری اهواز اختصاص نیافته است، افزود: نیاز قطار شهری اهواز در بودجه عمومی سال جاری دولت برابر با ۱۱۰‌میلیارد‌تومان پیش‌بینی شده بود.
هلاکویی با اشاره به اینکه مقرر شده است که حتی در صورت کمبود اعتبارات نیز، فاز اول پروژه که شامل 11 ایستگاه حد فاصل میدان فرودگاه تا دانشگاه می‌باشد تا سال 92 به بهره‌برداری برسد، افزود: مابقی طرح نیز به صورت مرحله به مرحله احداث می‌شود.
به گفته مدیرعامل قطار شهری اهواز، قرارداد اولیه قطارشهری با پیمانکار۷۹۰‌میلیون‌تومان برآورد شده بود که با تغییراتی که توسط شورای عالی ترافیک اعمال شد حدود ۳۰‌درصد به حجم قرارداد اضافه شد.
وی در ادامه با بیان اینکه مسیر خط یک قطار شهری اهواز به طول تقریبی 23 کیلو‌متر، شمال شرق شهر را با عبور از مرکز شهر ورود خانه کارون به جنوب غرب شهر متصل می‌کند، افزود: این مسیر مشتمل بر 24 ایستگاه بوده و زمان سفر در طول آن با در نظر گرفتن سرعت متوسط 33 کیلومتر بر ساعت 40 دقیقه برآورد شده است. هلاکویی با بیان اینکه بر اساس مصوبه مسیر قطار شهری این پروژه در بخش شمال، از شمال شرق اهواز، (نیروگاه زرگان) شروع شده و تا مصلی امتداد دارد؛ گفت: در این بخش 11 ایستگاه پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه بخش میانی نیز از ایستگاه مصلی در شرق کارون تا ایستگاه حجاب در غرب کارون امتداد دارد که در این بخش نیز تعداد ۴ ایستگاه اجرا خواهد شد، یادآور شد: بخش جنوبی پروژه نیز با ۹ ایستگاه از ایستگاه پارک حجاب آغاز و تا بیمارستان شهید بقایی امتداد می‌یابد.
مدیرعامل قطار شهری اهواز در ادامه با اشاره به مسیر خط 2 قطار شهری اهواز تصریح کرد: خط 2 قطار شهری اهواز با 20 کیلو‌متر طول و 21 ایستگاه از منطقه شهید دغاغله در شمال کیانپارس شروع شده و با گذر از خیابان شهید چمران (کیانپارس) از فلکه دوم کیانپارس به سمت رود خانه منحرف می‌شود.
هلاکویی ادامه داد: قطار شهری پس از عبور از رود خانه کارون به سمت مرکز شهر آمده و سپس به سمت اتوبان آیت الله بهبهانی امتداد یافته و در مسیر کوت عبدالله پایان می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه خط 2 قطار شهری اهواز در ساعات اوج سفر می‌تواند 49‌هزار مسافر را جابه‌جا کند، خاطر‌نشان کرد: این خط هم اکنون در مرحله انتخاب مشاوران مورد نیاز و فراهم کردن زمینه برای شروع عملیات اجرایی است.
مدیرعامل قطار شهری اهواز در عین حال با اشاره به اینکه به منظور عبور خط یک قطار شهری اهواز از زیر رود خانه کارون و با توجه به پلان و پروفیل خط یک قطار شهری اهواز ضروری بود تا ایستگاه‌ها به صورت زیر زمینی و در عمق۱۶ متر‌ی سطح زمین ساخته شوند، گفت: عمق تونل در زیر رود خانه کارون حدود ۴۰ متر پیش‌بینی و طراحی شده است که با استفاده از دستگاه تونل‌زنی تی‌بی‌ام اجرا خواهد شد.
عضو هیات‌مدیره قطار شهری اهواز با بیان اینکه عملیات انتقال دو دستگاه حفاری تی‌بی‌ام به کشور توسط کشور چین انجام می‌شود، گفت: خوشبختانه تحریم‌ها نتوانسته است نقشی در اجرای این عملیات داشته باشند و اینکه تاکنون این دستگاه وارد نشده به مشکل بانک‌های چینی و ایرانی مربوط می‌شود.