دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه‌گرجی: نقشه‌های خطوط لوله اصلی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به طول ۷‌هزار کیلومتر و تمام نقشه‌های اصلی شرکت در محدوده ۸‌میلیون هکتار بعد از ۴۰ سال به روز رسانی و نقشه‌های جدید تهیه می‌شود. رییس اداره مهندسی نقشه‌برداری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اعلام این خبر گفت: در قالب این طرح نقشه‌های خطوط لوله اصلی روزمینی و زیرزمینی در ۵ منطقه مسجدسلیمان، کارون، مارون، آغاجاری و گچساران به همراه بخش‌هایی از قسمت پمپاژ تاسیسات این مناطق از نظر داده‌های مکانی به روزرسانی می‌شود و خطوط لوله و تاسیسات جدید به آنها اضافه خواهد شد.

مهندس محمدعلی بیگی‌نژاد با بیان اینکه کار اجرایی این طرح آغاز شده است، اظهار کرد: همزمان با تهیه این نقشه‌ها اطلاعات توصیفی و کاربردی خطوط لوله شامل طول و قطر لوله، نوع سیال و زیرزمینی یا روزمینی بودن لوله‌ها و مبدا و مقصد آنها مشخص شده و به منظور ارائه به ادارات مختلف در سیستم اطلاعات مکانی (GIS) نگهداری خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: گام اول هر طرح، برنامه و پروژه، نقشه‌برداری است و در تهیه نقشه‌ها سعی می‌شود مسیرهای انتخابی بهینه و کم هزینه بوده و در کمترین زمان ممکن قابل اجرا باشد.

ایجاد سیستم اطلاعات مکانی GIS

مهندس بیگی‌نژاد، در خصوص اهمیت سیستم اطلاعات مکانی (GIS) توضیح داد: اجرای این سیستم یکی از ضروری‌ترین نیازهای شرکت‌های بزرگ مانند شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که با پیاده‌سازی آن زمان و هزینه دسترسی به اطلاعات مورد نیاز تاسیسات کاهش یافته و موجب افزایش کیفیت بالای اطلاعات، امکان تجزیه و تحلیل آنها با روش‌های پیشرفته و به روزرسانی سریع آنها می‌شود.

رییس اداره مهندسی نقشه‌برداری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: به همین منظور اجرای سیستم اطلاعات مکانی (GIS) در شرکت و تبدیل سیستم مختصات تمام نقشه‌های موجود به سیستم جدید پروژه‌ای با اعتبار ۳۵‌میلیارد‌ریال تعریف شده و مطالعات مقدماتی آن توسط مشاور در دست انجام است. وی خاطرنشان کرد: پروژه‌ای با این وسعت برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و پیش‌بینی شده است در مدت دو سال انجام شود.

مهندس بیگی‌نژاد، با بیان اینکه اداره مهندسی نقشه‌برداری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یکی از بزرگ‌ترین‌ سازمان‌های نقشه‌برداری کشور است، گفت: این اداره در حوزه‌ای به وسعت ۸‌میلیون هکتار در جنوب غربی کشور فعالیت می‌کند و دارای بخش‌های عملیات نقشه برداری، کارتوگرافی، محاسبات، امور اراضی و GIS است.