دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: به دلیل تاثیر شگرف انتشار اوراق مشارکت در درآمدهای موفق شهرداری‌ها و اهمیت آن، وزارت کشور تصمیم به راه‌اندازی کمیته‌ای ویژه تحت عنوان کمیته مرکزی انتشار اوراق مشارکت کشور کرده است. مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدای مشهد با اشاره به انتشار موفق ۵ دوره اوراق مشارکت توسط شهرداری مشهد گفت: شهرداری مشهد موفق‌ترین ناشر غیر دولتی در کشور شناخته شده است و با توجه به تجربیات ارزشمندی که طرح بزرگ میدان شهدا در این ۵ سال متوالی کسب کرده و تاکید وزارت کشور بر تشکیل کمیته‌ای حرفه‌ای در مساله انتشار اوراق مشارکت، به عنوان یکی از اعضای این کمیته با رویکرد انتقال تجارب موفق شهرداری مشهد به سایر کلان‌شهرها برگزیده شدیم.

مهندس سید مهدی درهمی اصلی‌ترین اهداف این کمیته را ایجاد هماهنگی بین شهرداری‌ها و آموزش نحوه انتشار و فروش اوراق مشارکت برای پروژه‌های شهری دانست و ادامه داد: ایجاد وحدت رویه و استاندارد سازی، تعامل با بانک مرکزی و بانک‌های عامل و چگونگی تخصیص مبلغ اوراق مشارکت به شهرداری‌ها با توجه به ظرفیت‌های آنان، از دیگر اهداف تعیین شده در این کمیته است. وی در پاسخ به پرسش میزان سقف تعیین شده سال جاری در مجلس شورای اسلامی با توجه به راه‌اندازی کمیته‌ای تخصصی اظهار کرد: سقف ریالی تعیین شده ۵۰‌هزار‌میلیارد‌ریال برای کل کشور است که نسبت به سال گذشته ۵/۲ برابر و نسبت به سال ۸۷، ۵ برابر شده است.

وی این افزایش قابل‌توجه را نشان دهنده اعتماد مجلس به تامین منابع مالی شهرداری‌های کشور دانست و اضافه کرد: در سال جاری برابر قانون بودجه کشور شهرداری‌های کلان‌شهرها و مراکز استان یا شهرهایی با جمعیت بیش از ۱۰۰‌هزار نفر مجاز به انتشار اوراق مشارکت هستند که مجموعا حدود ۸۵ شهر کشور را شامل می‌شود. درهمی موضوع پروژه‌های مجاز به انتشار اوراق مشارکت در این مصوبه را طرح‌های نوسازی، بهسازی بافت فرسوده، سامان دهی سکونتگاه‌های غیر رسمی، طرح‌های عمرانی شهر و طرح‌های انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر معرفی کرد و گفت: البته توجه به این موضوع ضروری است که شرط اصلی انتشار اوراق مشارکت برای یک پروژه، سودآور بودن و برخورداری از تراز مالی مثبت است. وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی فقط به شهرداری‌هایی مجوز انتشار اوراق مشارکت می‌دهد که توسط وزارت کشور تایید و معرفی شده باشند در خصوص اختیارات خاص کمیته مرکزی انتشار اوراق مشارکت کشور گفت: با شروع فعالیت کمیته مرکزی، اختیارات وزارت کشور در راستای اوراق مشارکت به این کمیته محول شده، بنابراین کمیته مذکور نقش بسیار حساس و تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کشوردارد که امیدواریم با موفقیت از عهده آن برآید.

تاثیر حضور شهرداری مشهد در کمیته مرکزی اوراق مشارکت

وی حضور یک نماینده از شهرداری مشهد در این کمیته را موثر در تسهیل و پیشبرد اهداف این کلان‌شهر مذهبی خصوصا در موضوع تامین منابع مالی دانست و ادامه داد: علاوه بر این کسب یک جایگاه ویژه و استراتژیک در بالاترین سطح سیاست‌گذاری و تصمیم گیری کشور می‌تواند شروعی تازه برای گسترش حوزه فعالیت شهر مشهد و نزدیکی هرچه بیشتر به استانداردهای جهانی به شمار آید. مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا در پاسخ به اینکه آیا در سال جاری نیز شهرداری مشهد اقدام به انتشار اوراق مشارکت خواهد کرد، گفت: برابر مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری در سال جاری مجاز به انتشار یک‌هزار‌میلیارد‌تومان اوراق مشارکت می‌باشد که پروژه‌های مختلفی مانند بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و طرح بزرگ میدان شهدا از موضوعات آن هستند.

شهرداری مشهد تنها ناشر پرداخت‌کننده سود قطعی

وی با اشاره به اینکه اولین دوره اوراق مشارکت طرح بزرگ میدان شهدا که در سال ۸۴ منتشر شده بود در زمستان سال ۸۸ به پایان دوره مشارکت رسید، تصریح کرد: با اتمام این فرصت اصل و سود علی‌الحساب با دارندگان اوراق این طرح ملی تسویه شد، اما اوراق مشارکت این طرح از سایر اوراق موجود در کشور متمایز است و تفاوت آن در پرداخت سود قطعی (یا سود کوپن ۱۷) است. وی اضافه کرد: بنابر محاسبات انجام شده این سود بیش از ۹‌درصد خواهد بود که پس از تایید بانک مرکزی (که هم اکنون در حال بررسی و محاسبات سود است) به همه افرادی که اوراق مشارکت طرح را تا روز پایانی نزد خود نگه داشتند، پرداخت خواهد شد.

وی شهرداری مشهد را تنها ناشر پرداخت‌کننده سود قطعی در سطح کشور اعم از دولتی و غیر دولتی معرفی کرد و افزود: پرداخت سود قطعی موجب جلب اطمینان عمومی شده و انگیزه حفظ و عدم اقدام به بازخرید را در دارندگان اوراق تقویت می‌کند، از این رو پرداخت این سود در همه دوره‌های اوراق مشارکت شهرداری مشهد صورت می‌پذیرد.

درهمی انتشار دوره ششم را همانند سایر دوره‌ها همراه با استقبال عموم هموطنان پیش‌بینی کرد و ادامه داد: قطعا سود علی‌الحساب این دوره از اوراق مشارکت سال گذشته که ۱۶‌درصد مصوب شده بود، کمتر نخواهد بود؛ اما تعیین دقیق رقم سود در آخرین مرحله صدور مجوز و توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد که در زمان مناسب به اطلاع شهروندان و هموطنان گرامی خواهیم رساند.