صنعت سینما؛ پشت دروازه‌های زنجان

دنیای اقتصاد - زنجان - یوسف قزلباش: هنر هفتم به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌ها، پل ارتباطی با فرهنگ‌های گوناگون به شمار می‌رود. سینما یکی از بهترین حاملان و ناقلان فرهنگ در کشور است و خوشبختانه در دو دهه اخیر از این صنعت در کشورمان برای انتقال فرهنگ متعالی دینی و ملی خود، استفاده‌های مناسبی کرده‌ایم، اگر چه این راه را انتهایی نیست و باید همواره در پی پیشرفت بیشتر باشیم. فضای دیدن فیلم و بحران سینما در ایران، تعطیلی سینما، ویرانی سالن‌های سینما و توقف سالن‌های ما در قرن بیستم، همه اینها نه نکاتی فرعی و لفاظی، بلکه مسائل مهم و جدی است که باید بررسی شود.

تاملی بر صنعت سینمای ایران

به طور حتم ایران جزو ده کشور جهان است که صنعت سینما و تولید فیلم‌های سینمایی قابل اعتنایی دارد. در همان حال، این صنعت همانند همه صنایع ما که از پیشینه بحران‌زده‌ای برخوردارند، بیمار است. هزار و یک دلیل ریشه‌ای در مورد ضعف صنعت سینمای ما وجود دارد که بدون برنامه‌ریزی برای حل آن، چون هر صنعت دیگری که نیازمند تحول بنیادین و توان تولید مستقل و بهبود کیفیت است، قدمی بر جلو نمی‌توان برداشت. صنعت ما باید از بن توسعه یافته و نقش مصرف‌کننده و مونتاژ‌کننده را به نقش تولید‌کننده تبدیل سازد، البته اگر برنامه ۲۵ ساله به درستی به اجرا در آید، این مهم مقدور خواهد بود.

عدم ورود صنعت سینما به زنجان

زین‌العابدین نصیری، رییس انجمن سینمای جوان استان زنجان در خصوص وضعیت فعلی این صنعت، از صنعت سینما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاراکترهای اقتصادی روز جهان یاد کرد و افزود: این صنعت توانسته است درآمدهای بسیار کلانی را در جوامع مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کرده و موجب ایجاد تحولاتی در زندگی روزمره شود که بی‌نیاز از تاثیر این تکنولوژی نیست. وی با ابراز تاسف از اینکه صنعت سینما هنوز وارد استان زنجان نشده است، تصریح کرد: دلیل این امر در عدم فرهنگ‌سازی مناسب و همچنین آماده کردن بسترهای لازم از سوی مسوولان در این زمینه می‌باشد تا این صنعت مستقیما از طریق مبادی ورودی که مورد نیاز مردم است، وارد شود، ولی این بسترسازی در استان زنجان ایجاد نشده است.

صنعت سینما، نیازمند تعامل جدی

رییس انجمن سینمای جوان استان زنجان با اشاره به اینکه سینما در میان خواص و نخبگان نفوذ چندین برابری دارد، اظهار کرد: صنعت سینما به صورت جدی نیازمند یک تعامل فکری وسیع است تا با ایجاد زمینه‌ها و ضرورت‌هایی بتواند برای خود یک جایگاه آموزشی جدید فراهم کند، همچنین در بخش دیگری از ویژگی‌های این بخش می‌توان به مقوله تاثیربرداری عموم مردم از بازیگران صحنه فرهنگ نیز اشاره کرد.

این مقام مسوول، خاطرنشان کرد: انجمن سینمای جوان، یکی از بخش‌های تاثیرگذار در مقوله سینمایی کشور به شمار می‌رود، اما متاسفانه این انجمن در میان تعدد سازمان‌هایی که الزاما در ماموریت‌های سازمانی آنها برای این مقوله جایگاه خاصی تعریف نشده است، گم شده است.

بازسازی طولانی دو سینمای زنجان

بر اساس این گزارش تا چند سال پیش که از جلوی سینماهای زنجان می‌گذشتیم، همواره به دنبال نوع فیلم‌هایی که قرار بود به مدت چند روز روی پرده سه سینمای زنجان قرار گیرد، بودیم، اما بیش از یک‌سال است که شاهد یکه‌تازی تنها سینمای زنجان در جذب علاقه‌مندان به این صنعت هستیم، چرا که سینما قدس و یاسمن زنجان مدتی است به خاطر عملیات مرمت و بازسازی، به حالت تعطیل درآمده است.

مدیر امور سینماهای حوزه هنری استان زنجان از آغاز بازسازی این دو سینما از ابتدای سال گذشته خبر داد و گفت: بازسازی این دو سینما شامل تعویض آپارات‌های سینما، تعمیر و بازسازی سرویس‌های بهداشتی، ایجاد نمازخانه، تعویض صندلی‌ها، مرمت سیستم‌های برق، سرمایشی و گرمایشی و مهم‌تر از همه نصب و تجهیز سیستم دالبی برای سینما قدس است.

امیر نعمتی با اشاره به اینکه قدمت سینما قدس زنجان مربوط به دهه ۴۰ می‌باشد، افزود: این سینما به همراه سینما یاسمن، نیاز به مرمت و مقاوم‌سازی داشت، از این رو طی آزمایش‌های صورت گرفته در این زمینه، مقاوم‌سازی‌های لازم انجام شده است که همین امر باعث زمان‌بر شدن پروژه و نیز هزینه‌بر شدن آن گشته است.

اتمام بازسازی در گرو تامین اعتبار

مدیر امور سینماهای حوزه هنری استان زنجان، تصریح کرد: در حال حاضر منتظر تخصیص اعتبارات لازم در این زمینه هستیم تا بتوانیم با تحقق این امر نسبت به ادامه پروژه بازسازی دو سینمای زنجان و نیز اتمام به موقع آنها اقدام کنیم. نعمتی با تاکید بر اینکه در صورت تخصیص اعتبارات کامل، طبق برآوردها این پروژه در سال‌جاری به اتمام خواهد رسید، افزود: اگر اعتباراتی را که برای اتمام بازسازی این دو سینما مدنظر ما است، به طور کامل تخصیص یابد، به طور حتم شاهد اتمام آن در سال‌جاری خواهیم بود، چرا که قسمت اعظم این پروژه مربوط به تهیه تجهیزات فنی است.

این مقام مسوول، خاطرنشان کرد: اعتباری که امسال برای این امر اختصاص یافته است، بسیار اندک بوده و به هیچ وجه جوابگوی ادامه روند اجرایی بازسازی این دو سینما نیست.

صنعت سینما؛ پشت دروازه‌های زنجان

این روزها همه به دنبال آن هستند که به نحوی در تجارت‌های مختلف داخلی و خارجی سهیم باشند. با توجه به اینکه در عصر حاضر اکثر مقوله‌ها شکل صنعتی به خود گرفته است، توجه بیش از پیش مسوولان استان را در این رابطه می‌طلبد که نگاه متمایزتری نسبت به این قضیه داشته باشند. وقتی از سینما نیز به عنوان یک صنعت پردرآمد یاد می‌کنیم، این بدان معنی است که استان زنجان نیز می‌تواند در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد و این در حالی است که با عدم توجه مسوولان به این صنعت، شهر زنجان بیش از یک سال است که از داشتن دو سینما محروم مانده است.

در شرایط فعلی که همه پتانسیل استان روی جذب سرمایه‌گذار معطوف شده است، امید آن می‌رود که با نیم‌نگاهی به صنعت سینما نیز بتوانیم در این بخش هم موفق عمل کنیم، از این رو اگر مسوولان استان اهتمام ویژه‌ای به این مهم داشته باشند، دیگر شاهد جا ماندن صنعت سینما در پشت دروازه‌های زنجان نخواهیم بود.