دنیای‌اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: نخستین شناسنامه مکانیزه افراد بالای ۱۵ سال برای «غلام‌پور»، پدر شهید «محمدپور» با حضور استاندار و جمعی از مسوولان استان صادر و رونمایی شد. استاندار هرمزگان در مراسم رونمایی از این شناسنامه گفت: شناسنامه‌های جدید به دلیل ضریب بالای امنیتی و هماهنگی آن با شبکه‌های آنلاین سبب می‌شود که اطلاعات ثبتی افراد در کمترین زمان ممکن در دسترس باشد و مشکلات مراجعه‌کنندگان را به حداقل می‌رساند. حسین‌هاشمی تختی افزود: هرچه اطلاعات و آمار تکمیل تر و به‌روز باشد برنامه ریزی نیز به صورت بهینه‌تری انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: کل اطلاعات این شناسنامه‌ها استاندارد و مکانیزه بوده و امکان جعل را برای افراد غیرمجاز و سوء استفاده‌کنندگان به صفر می‌رساند. نماینده عالی دولت در هرمزگان در ادامه به ثبت مهاجرت‌ها به عنوان پنجمین وقایع حیاتی در استان اشاره و بیان کرد: هرمزگان استانی مهاجرپذیر است و نیاز به ثبت آمار مهاجرت دارد.

هاشمی تختی ادامه داد: تولید و انتشار آمار جمعیتی بر عهده سازمان ثبت احوال بوده که این سازمان در ارائه آمار دقیق جمعیتی به برنامه‌ریزان با مشکل مواجه بوده که با ثبت میزان آمار مهاجرت‌ها این مشکلات قطعا برطرف می‌شود.

وی گفت: استانداری هرمزگان آمادگی هرگونه همکاری با ثبت احوال استان در راستای جمع‌آوری هرچه بهتر آمار مهاجرت را دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان نیز در این مراسم از صدور شناسنامه‌های مکانیزه افراد بالای ۱۵ سال به عنوان یکی از حلقه‌های تکمیل مکانیزاسیون ثبت احوال یاد کرد و گفت: طی دو سال آینده تمامی شناسنامه‌های افراد بالای ۱۵ سال مکانیزه می‌شود.

محمدرضا احمدیان افزود: در حال حاضر، صدور شناسنامه‌های مکانیزه در استان تنها برای متقاضیان شناسنامه‌های المثنی و مخدوش و در مرحله بعدی در بندرعباس مرکز استان انجام می‌گیرد. وی ابراز کرد: در پی اجرای طرح مکانیزاسیون شناسنامه‌ای موارد متعددی از فوت‌شدگان که فوتی آنها نیز به ثبت نرسیده شناسایی و از لیست خارج می‌شوند که این امر، نقش مهمی را در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سرانه‌ای ایفا می‌کند.

وی گفت: صدور شناسنامه نوزادان نیز از ابتدای دولت نهم در تمام ادارات ثبت احوال استان فراگیر شده است.

این مسوول با بیان اینکه در راستای تحقق طرح فراخوان تعویض شناسنامه‌های کنونی با مکانیزه باید سه سیستم جدید چاپ شناسنامه به دو سیستم فعلی مستقر در بندرعباس اضافه شود، یادآور شد: در این راستا امید است استانداری هرمزگان مساعدت‌های لازم را به عمل آورد.

احمدیان با بیان اینکه در هرمزگان بیش از یک میلیون نفر از افراد، بالای ۱۵ سال سن دارند، اظهار کرد: در راستای صدور شناسنامه‌های مکانیزه برای ساکنان دیگر شهرستان‌ها اعتباری معادل ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید سخت‌افزار و دستگاه‌های مورد نیاز چاپ شناسنامه لازم است.

وی در ادامه یادآورشد: طرح بعدی در دست اجرای ثبت احوال استان، صدور کارت ملی هوشمند با کاربردهای شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال است.