توسعه زیرساخت‌های صنعتی در گیلان

دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: همگام با توسعه صنعتی استان زیرساخت‌های شهرک و نواحی صنعتی گیلان توسعه می‌یابد. مهندس مجید عباسیان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان گفت: با توجه به نگاه مدیریتی استان در راستای توسعه صنعتی به جهت ایجاد اشتغال پایدار و ارتقای سطح صنعت، شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان نیز با این نگاه و همگام با دیگر بخش‌های صنعت نسبت به توسعه زیرساخت‌های موردنیاز استقرار صنایع و همچنین توسعه میزان عرصه صنعتی استان اقدام می‌کند.

وی افزود: به منظور توسعه عرصه صنعتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی گیلان، که جزو مصوبات سفر ریاست‌جمهوری بوده، اقداماتی در زمینه تامین زمین برای ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی در شهرستان‌های ماسال، لنگرود، لاهیجان، دیلمان، رودسر، انزلی، لاهیجان، لوشان و توسعه شهرک صنعتی سفید رود رشت صورت گرفته که این مهم در شهرستان انزلی و لنگرود به شکل ایجاد ناحیه صنعتی در دست ساخت بوده و در شهرستان‌های دیگر در مرحله انجام اقدامات قانونی جهت تامین عرصه صنعتی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان اعلام کرد: تاکنون ۹۰۰ هکتار عرصه در اختیار صنعت استان در بخش شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده که با تامین عرصه‌های جدید جهت ایجاد شهرک صنعتی و توسعه شهرک‌های صنعتی موجود این رقم به ۱۳۴۳ هکتار افزایش خواهد یافت.

مجید عباسیان ادامه داد: امکانات زیربنایی شامل آب، برق، مخابرات، شبکه فاضلاب، روشنایی معابر در ۱۵ شهرک ۴ ناحیه صنعتی و ۴مجتمع کارگاهی فعال و در حال بهره‌برداری اجرا شده و دیگر امکانات از قبیل گازرسانی، ایجاد راه ورودی مستقل، تصفیه‌خانه مرکزی فاضلاب صنعتی در برخی موقعیت‌های صنعتی استان اجرا و در بعضی دیگر نیز در حال احداث و تکمیل است.

وی گفت: به عنوان نمونه ایجاد تصفیه‌خانه مرکزی فاضلاب که جزو زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی محسوب می‌شود، طبق قانون در شهرک‌هایی ایجاد می‌شود که ۳۵‌درصد از واحد‌های صنعتی مستقر در آن به مرحله بهره‌برداری و تولید رسیده باشند و این مهم تاکنون در شهرک‌های صنعتی سیاهکل، لوشان، انزلی، صومعه سرا تصفیه‌خانه مرکزی فاضلاب صنعتی ایجاد و در حال بهره‌برداری است.

عباسیان افزود: همچنین تا پایان سال ۸۹ شهرک‌های صنعتی شفت، تالش و لاهیجان نیز به سیستم پیشرفته تصفیه فاضلاب صنعتی مجهز خواهند شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان در ادامه گفت: افزایش میزان واحد‌های صنعتی که در شهرک‌های صنعتی گیلان طی سال‌های ۸۷ به بعد به مرحله بهره‌برداری و تولید رسیده‌اند باعث رونق شهرک‌های صنعتی شده است.

عباسیان با اشاره به اینکه تعداد واحدهای صنعتی که سال گذشته در شهرک‌های صنعتی گیلان به بهره‌برداری رسیده‌اند، ۱۲‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشته است، افزود: البته حمایت‌های دولت از سرمایه‌گذاران از عوامل موثر در افزایش میزان سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی بوده و این حمایت‌ها در بخش‌های مختلف از سرمایه‌گذاران و ارائه مشوقات به واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی باعث رونق و افزایش میزان سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها شده است.

به گفته وی؛ تاکنون در ۱۵ شهرک صنعتی در حال بهره‌برداری در سطح استان گیلان تعداد ۴۰۳ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده که برای حدود ۸هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان؛ در روز ملی صنعت و معدن و در مراسم تقدیر از برگزیدگان صنعتی و معدنی کشور به عنوان دستگاه نمونه کشوری در بخش نواحی صنعتی انتخاب و لوح تقدیر و نشان ویژه صنعت و معدن توسط ریاست‌جمهوری از سوی وزارت صنایع و معادن به مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان اهدا شد.