دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: بیش از ۲۸۶ میلیون دلار کالا در سه ماه اول امسال از مرزهای اقتصادی استان کردستان به کشور عراق صادر شد که میزان صادرات محقق شده به صورت اظهار و تشریفات در گمرک این استان به ارزش ۲۳۴ میلیون دلار و اظهار سایر گمرکات با تعیین مرز خروج کردستان به ارزش ۵۲ میلیون دلار انجام شده است. پیمان اسراری، رییس سازمان بازرگانی استان کردستان با بیان این مطلب گفت: صادرات محقق شده از مرزهای اقتصادی کردستان از نظر ارزش ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

اسراری ادامه داد: وزن کالاهای صادراتی امسال از مرزهای اقتصادی کردستان ۳۸۳ هزار و ۷۴۹ تن است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی گفت: دو میلیون و ۹۵۹ هزار و ۸۵۱ دلار از صادرات محقق شده سه ماه نخست امسال از طریق بازارچه‌های مرزی استان کردستان انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۷۳ دلار بود، ۷۲ درصد رشد دارد. وی افزود: در سه ماه نخست امسال ۳۵۰ هزار و ۵۶۷ تن کالا به ارزش بیش از ۴۴۶ میلیون دلار از مرز باشماق مریوان ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۳۰۲ درصد و از نظر ارزش ۲۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی اقلام عمده ترانزیت خارجی از مبدا عراق را شامل قالب مس، قالب سرب، اقلام عمده ترانزیت خارجی به مقصد عراق را شامل مغز گردو و لوازم خانگی اعلام کرد.