بانک‌های اصفهان باید از صنایع حمایت کنند

دنیای اقتصاد- اصفهان - علی راعی: استاندار اصفهان گفت: به استانداری این اختیار داده شده است تا مدیران بانک‏های استان را در صورت عدم حمایت از صنایع عزل کند. دکتر علی‌رضا ذاکر اصفهانی در مراسم تجلیل از صنعتگران نمونه استان که در محل اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان برگزار شد، با اشاره به اینکه پیشرفت صنعتی استان، رشد و ارتقای کشور را به دنبال دارد، گفت: استانداری با تمام توان از صنعتگران استان حمایت می‌کند.

وی خاطر‌نشان کرد: به منظور حمایت از صنایع استان، هماهنگی‏های لازم انجام شده تا افرادی که با بانک‏های استان مشکلاتی را داشته‏اند، حمایت شوند و در این راستا صنعتگران نیز باید با همفکری، استانداری را یاری دهند تا صنعت استان به جایگاه اصلی خود در سطح ملی و جهانی برسد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات طرح شده در شورای اشتغال، پیرامون مسائل بانکی بوده است، یاد‌آور شد: در جلسه شورای اشتغال این اختیار به استاندار داده شد تا در صورتی که مدیران بانک‏های استان از صنایع حمایت نکنند، آنها را عزل کند، زیرا که بانک‏ها باید همواره از این بخش سازنده کشور حمایت کنند. وی در پایان با اعلام حمایت از همه بخش‏های صنعتی استان، از مدیران استان خواست تا همواره با صنعتگران استان تعامل و همفکری مستقیم داشته باشند.

رییس سازمان صنایع و معدن اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به این که ظرفیت صنایع استان اصفهان بالا‌تر از متوسط کشوری است، گفت: در حالی که استان اصفهان بیش از ۱۰‌درصد صنایع کشور را دارد، تنها ۶‌درصد از سهم کل تسهیلات کشور به این استان اختصاص یافته است.

محسن پورسینا با اشاره به این که استان اصفهان در حال حاضر دارای بیش از ۸‌هزار‌میلیارد‌تومان طرح صنعتی است، افزود: پروژه ۱۵۰۰‌میلیارد‌تومانی فولاد مبارکه، ۸۰۰‌میلیارد‌تومانی توازن ذوب‌آهن، ۴‌هزار‌میلیاردی پالایشگاه اصفهان و ۴‌میلیارد یورو پالایشگاه میمه از جمله پروژه‏هایی است که برای انجام به دست صنعتگران اصفهانی سپرده خواهد شد.وی خاطر‌نشان کرد: اصفهان با ۸۰۰‌هزار واحد صنعتی بیش از ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر را به صورت مستقیم وارد اشتغال کرده است.وی در پایان بر ضرورت تامین نقدینگی واحدهای صنعتی استان از طریق پرداخت تسهیلات به منظور دستیابی به ۱۰۰درصد ظرفیت تولید آنها تاکید کرد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان نیز در این مراسم، تعدیل نرخ ارز و سود بالای بانک‏ها را دو مشکل جدی صنعتگران دانست و گفت: کشور برای کنترل تورم چاره‏ای جز تعدیل نرخ ارز ندارد، چرا که در صورت ادامه این روند در آینده قادر به صادرات هیچ کالایی نخواهد بود.

محمود اسلامیان گفت: در صورت تعدیل نرخ ارز، بسیاری از پرونده‏های قاچاق کالا نیز کاهش خواهد یافت، از این رو همه تشکل‏ها باید به صورت جدی در رابطه با تعدیل نرخ ارز گام بردارند. رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به سود بالای دریافتی بانک‏ها از تولیدکنندگان اظهار کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی، در حالی که ایران در طول ۳ سال گذشته دوران رکود را پشت سر گذاشته است، بانک‏های دولتی و خصوصی ۲۵ الی ۷۵‌درصد سود داشته‏اند.

اسلامیان با تاکید بر این که صنعتگر تسهیلات بانکی را برای ارتقای سطح تولید می‏خواهد، گفت: در حالی که بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم به زیر ۱۰‌درصد رسیده است، هنوز بانک‏ها سود تسهیلات خود را بر اساس ۲۵‌درصد دریافت می‏کنند.

رییس خانه صنعت و معدن استان اصفهان نیز در این مراسم با انتقاد از سیاست‌های نامعین دولت که در قالب طرح‌های مختلف اجرایی می‌شود، گفت: این امر امکان برنامه‌ریزی مناسب اقتصادی را از تولید‌کننده سلب کرده است. سید عبدالوهاب سهل‌آبادی با اشاره به اینکه در سال گذشته، تعداد زیادی از صنعتگران قدیمی استان اصفهان به دلیل مشکلات کارگری و مطالبات بانکی به زندان رفته‏اند، خواستار تدبیر جدی مسوولان در این رابطه شد و گفت: مدیران کشور و استان باید شرایط آرامش اقتصادی را برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان فراهم کنند. وی گفت: در حالی که تولید‌کننده برای ایجاد هر فرصت شغلی بیش از ۳۵‌میلیون‌تومان هزینه می‏کند، با حکم‏های قضایی یک کارخانه به سادگی تعطیل می‌شود.وی نبود قانون مشخص در بخش صنعت و مطالبات دارایی را از دیگر مشکلات صنایع استان دانست و خاطرنشان کرد: مسوولان صنایع استان نسبت به دیگر استان‏ها بیشتر سلیقه‏ای عمل می‌کنند و این موضوع کمر صنعتگر را شکسته است.