دنیای اقتصاد - بندرعباس- علی نظری: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: در حال حاضر ۸۸‌درصد روستاهای استان تحت پوشش این شرکت هستند. علی‌جان صادق‌پور با اعلام این مطلب و با اشاره به اینکه به ۹۳‌درصد روستاهای استان آبرسانی شده است، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال ۵۶ روستا به مجموعه روستاهای آبرسانی شده در استان اضافه خواهد شد.

صادق پور یادآور شد: هم‌اکنون ۱۲‌هزار کیلومتر شبکه آبرسانی، ۱۲۵‌هزار متر‌مکعب مخزن آبی و ۴۲۰ حلقه چاه و چشمه در حوزه آب روستایی هرمزگان وجود دارد.

وی، با اشاره به بهره‌مندی برخی روستاهای استان از خط انتقال آب محرم، گفت: در پی سفرهای رییس‌جمهور به هرمزگان و توجه ویژه ایشان به رفع معضل کم آبی در روستاهای استان، هم اکنون ۴۰ روستای شهرستان‌های بندر لنگه و پارسیان از این خط بهره‌مند هستند.

صادق پور، در مورد فرسودگی شبکه انتقال آب روستایی گفت: ۳۵‌درصد شبکه‌های آب روستاهای استان فرسوده هستند که اصلاح و بازسازی آنها در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان میزان استحصال سالانه آب در حوزه روستایی استان را ۳۰‌میلیون متر‌مکعب اعلام کرد که ۲۰‌میلیون متر‌مکعب آن به دست مشترکین می‌رسد. به گفته این مقام مسوول، بخش کشاورزی با ۹۴‌درصد، مصارف خانگی (آب شرب) ۴‌درصد و بخش صنعت با ۲‌درصد به ترتیب بیشترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته صادق پور، ۶۰درصد مردم روستاهای هرمزگان الگوی مصرف تعیین شده در استان را رعایت می‌کنند و ۱۸‌درصد بیشتر از یک و نیم برابر الگو و ۲۲‌درصد بیش از دو برابر الگوی مصرف استان آب مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر خانوار هرمزگانی براساس الگوی مصرف آب در استان می‌تواند ۱۷‌هزار متر‌مکعب در ماه آب مصرف کند، گفت: ما از طریق راهکارهای قانونی و اعمال برخی جرایم سعی در اصلاح الگوی مصرف برخی خانوارهای روستایی استان داریم.