دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: وزیر مسکن و شهرسازی گفت: اگر چه مسکن مهر در ابتدا از سوی دست‌اندرکاران ذی‌ربط در امر مسکن از جمله انبوه‌سازان، چندان مورد پذیرش واقع نشد و حتی مقاومت‌‌هایی را شاهد بودیم؛ اما سرانجام با قبولی مسکن مهر در آزمون خطیر خانه‌دار کردن آحاد شهروندان، این پروسه از استقبال خوبی برخوردار است. علی نیکزاد با بیان این مطلب در بندرعباس در جمع خبرنگاران ، افزود: خوشبختانه هم‌اکنون قرار داد ساخت بیش از ۲۷۰ هزار واحد آپارتمان با انبوه‌سازان منعقد شده که از این میزان ۱۵۰ هزار واحد به طور صنعتی ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: پروژه‌های مسکن مهر با بهره‌گیری از استانداردهای روز، تمامی موارد مربوط به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساخت واحدهای آن رعایت شده است و خرده‌گیری برخی از کیفیت پایین آن، کمال بی‌انصافی است.

وزیر مسکن و شهرسازی ضمن انتقاد از اظهار نظرهای غیر اصولی در خصوص کیفیت و نحوه اجرای مسکن مهر، خاطر نشان کرد: امروز خیلی‌ها که مسکن مهر را نمی‌شناسند و در حوزه آن سر رشته‌ای ندارند به اظهارنظرهای غیر اصولی در مورد آن می‌پردازند که جای تاسف دارد.

وی اضافه کرد: موفقیت دولت در اجرای این طرح عظیم که در دنیا کم‌سابقه است با این اظهارات خدشه‌دار نمی‌شود.

وی در همین رابطه با بیان اینکه توجه دولت ایران به ساخت و تامین مسکن در بین کشورهای توسعه یافته بی‌نظیر است؛ تاکید کرد: تمام امکانات و مصالح برای ساخت و به سرانجام‌ گرفتن پروژه‌های مسکن مهر در آینده‌ای نزدیک فراهم است و این طرح ملی به عنوان سند افتخار دولت نهم و دهم، پیروزی خود را جشن خواهد گرفت. وزیر مسکن در ادامه درباره تحویل مسکن به متقاضیان نیز بیان کرد: تاکنون چهارمیلیون نفر در سطح کشور ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۹۴۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند و ۸۹۲ هزار انعقاد قرارداد با این تعداد محقق شده است.

به گفته وی انعقاد قرارداد به معنای مشخص شدن زمین و تحویل آن به گروه‌ها، تعاونی‌ها و انبوه‌سازان است. وی همچنین با بیان اینکه فونداسیون ۵۰۴ هزار واحد اجرایی شده است، اضافه کرد: وزارت مسکن در اجرای فونداسیون حساسیت خاصی دارد و در این راستا پیگیری‌ها را به صورت جدی‌تری انجام می‌دهد.

این مقام مسوول با اعلام اینکه فونداسیون ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر کشور نیز تاکنون به اتمام رسیده است، اظهار امیدواری کرد: تا آخر شهریور امسال فونداسیون تمام واحدهای دارای شرایط مسکن مهر به اتمام برسد.

وی درباره مسکن مهر روستایی نیز گفت: در چهار ماه اول امسال ۱۰۲هزار واحد مسکن مهر در روستاها عملیاتی شده است و طبق برنامه‌ها در شش ماه اول امسال نسبت به واگذاری تسهیلات مربوط به ۲۰۰ هزار واحد دیگر نیز اقدام می‌شود.

وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به تاکید انبوه‌سازان و شرکت‌های تعاونی بعد از اتمام فونداسیون ساختمان، پرداخت ۱۵ درصد تسهیلات را مدنظر داریم که در ادامه بعد از ساخت اسکلت ساختمان، ۴۰ درصد و در پایان سفت کاری، ۳۰ درصد و در اتمام پروژه بقیه اعتبارات را پرداخت کرده که چنین پروسه‌ای نیز محقق شد.

وی در ارتباط با اعتبار ایجاد زیرساخت‌ها نیز اظهار کرد:‌ طبق دستور رییس‌جمهور مقرر شد برای تامین اعتبار انشعابات آب، فاضلاب و برق طرح مسکن مهر در سال‌جاری، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت نیرو اختصاص یابد که البته به دستور وی از این میزان اعتبار، تأمین یک‌سوم آن از سوی وزارت نیرو و باقی مانده توسط استانداران است.