تامین اعتبار ساخت سد اهرم؛ در دستور کار

دنیای اقتصاد - بوشهر: سرپرست فرمانداری تنگستان بوشهر گفت: تامین اعتبار برای ساخت سد مخزنی اهرم و تعیین ردیف اعتبارات ملی برای آن در سفر سوم هیات دولت به این استان پیگیری و در دستور کار قرار خواهد گرفت. اسماعیل کاظمی در نشست بررسی پیشرفت مطالعات سد مخزنی باهوش اهرم افزود: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و در راستای کم آبی و بحران آب اراضی و نخیلات شهر اهرم در سنوات گذشته، به منظور استفاده بهینه از منابع آب، توسعه و بهبود و تامین آب کشاورزی و شرب منطقه، تسریع در ساخت سد مخزنی باهوش اهرم ضروری است.

وی با بیان اینکه تامین آب یکی از عوامل اصلی و کلیدی افزایش راندمان تولیدات محصولات کشاورزی است، بیان کرد: شهرستان تنگستان با ۷۰۰هزار اصله نخل یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان بوشهر در تولید خرما است.

کاظمی با بیان اینکه شرایط بحرانی و کاهش شدید روان آب رودخانه باهوش نگرانی‌هایی را برای مردم و مسوولان ایجاد کرده است، اضافه کرد: لازم است برای افزایش راندمان انتقال آب از سد تا باغ‌های منطقه مطالعه انتقال آب با استفاده از لوله یا کانال‌های پوشیده در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مجری طرح سد مخزنی باهوش اهرم نیز گفت: مطالعه مرحله اول سد مخزنی باهوش اهرم به زودی در کمیته تخصصی دفتر فنی وزارت نیرو به تصویب می‌رسد و سپس مرحله دوم مطالعه این طرح مهرماه به مشاور ابلاغ و انجام خواهد شد.

مهندس علی محمدی افزود: هم اکنون مجوز تخصیص آب این سد به شرکت آب منطقه ای استان بوشهر ابلاغ و طبق برنامه زمان‌بندی در زمینه عملیات ساخت یکی از سریع‌ترین سدهای مخزنی در کشور است.

وی اضافه کرد: ارتفاع این سد تا پی ۵۷متر، طول تاج ۵/۲۹۱متر و حجم ذخیره آب ۲۵میلیون مترمکعب است که یک‌هزار و ۳۰۵هکتار از اراضی، نخیلات و شبکه‌های پایین دستی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

محمدی با بیان اینکه مطالعه سد مخزنی باهوش اهرم از مصوبات دور اول سفر هیات دولت به استان بوشهر در سال ۸۴ است، از مسوولان استان بوشهر خواست ردیف بودجه ملی برای جاده دسترسی و احداث این سد مهم را برای سال آینده در دستور کار قرار دهند که برای ساخت این طرح ۲۵۰میلیارد ریال اعتبار اولیه نیاز است.

وی بیان کرد: هدف از اجرای این سد تامین آب مطمئن برای آبیاری اراضی و نخیلات اهرم و در صورت صلاحدید کارفرما استفاده در بخش صنعت است.

مدیر جهاد کشاورزی تنگستان نیز گفت: منابع تامین آب، حوزه آبریز و شبکه رودخانه‌های اهرم از طریق یک‌هزار و ۹۴حلقه چاه، هشت چشمه آب شیرین با میزان آبدهی ۴۷/۶۸میلیون متر مکعب و رودخانه باهوش و شور اهرم با میزان آبدهی ۴۰میلیون مترمکعب تامین می‌شود.

سید جاسم جد حفصیان افزود: اهرم دارای سه رودخانه به نام‌های رود اهرم به طول ۷۰کیلومترو ارتفاع سرچشمه آن ۹۰۰متر،رود شیرین و رود شور است و پرآب‌ترین چشمه بنیون خائیز است.

وی اظهار کرد: رودخانه باهوش اهرم از ارتفاعات کلمه، فاریاب و خائیز سرچشمه می‌گیرد و پس از آبیاری شهر اهرم وارد خلیج‌فارس می‌شود و آب این رود در پایین دست شور و غیرقابل شرب است.

سد مخزنی اهرم روی رودخانه باهوش در فاصله ۱۵کیلومتری بالا دست شهر اهرم ساخته می‌شود.