دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: در دو ماه نخست امسال ترانزیت کالاهای نفتی در بندر امام خمینی ۸۰۰ درصد رشد داشت. معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در این مدت ترانزیت کالاهای نفتی از میزان ۲۰ هزار و۴۶۷ تن در دو ماه نخست سال گذشته با ۸۰۰ درصد رشد به ۱۸۴ هزار و ۲۳۸ تن در مدت مشابه امسال رسید.

علیرضا خجسته با تاکید بر اینکه بخش عمده ترانزیت کالاهای نفتی مربوط به مازوت کشور عراق است، خاطر‌نشان کرد: مازوت‌های ترانزیتی عراق از پالایشگاه‌های بی‌جی، کرکوک و سلیمانیه عراق توسط کامیون از مرزهای غرب کشور به مقصد بندر امام حمل و از این بندر توسط کشتی به خارج از کشور ترانزیت می‌شود. وی با تاکید بر دسترسی بندر امام خمینی(ره) از راه خلیج‌فارس به آب‌های آزاد جهان و کشورهای اروپایی و آسیای شرقی گفت: این بندر نزدیکترین بندر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه، قفقاز، ترکیه، عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس است، ضمن اینکه اتصال به شبکه راه آهن بین‌المللی، امکان ترانزیت کالا از طریق این بندر را برای کشورهای همسایه با هزینه کمتر و سرعت بیشتر فراهم می‌کند.

خجسته با تاکید بر امنیت بالای ترانزیت کالا‌های عراقی از طریق بندر امام خمینی در خصوص مزیت‌های ترانزیت کالا از این بندر، به توانایی پذیرش کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی، آماده شدن اسکله‌های مناسب برای پذیرش کشتی‌های ۱۵۰ هزار تنی، نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی صنایع پتروشیمی بندر امام خمینی(ره)، قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی‌های کانتینری نسل چهارم، امکان واگذاری و اجاره زمین و انبار، تجهیزات و امکانات خدماتی و رفاهی به موسسات داخلی و خارجی جهت مشارکت و سرمایه‌گذاری، امکان حمل یکسره و مستقیم کالا بین کشتی‌ها و مهم‌ترین مراکز تجاری و صنعتی ایران با کشورهای همسایه اشاره کرد.