دنیای اقتصاد - شرق استان تهران: سفرای ۱۷ کشور اروپایی و آمریکایی به همراه مسوول اتباع وزارت کشور به منظور بررسی وضعیت معیشت اتباع بیگانه در پاکدشت از این شهرستان بازدید کردند. قربانعلی مقبلی، فرماندار شهرستان پاکدشت در این بازدید گفت: در حال حاضر، حدود ۱۰۰ هزار نفر اتباع بیگانه از ملیت‌های مختلف که بیشتر آنها افغانی هستند به ‌صورت مجاز و غیر‌مجاز در پاکدشت به سر می‌برند.

وی تصریح کرد: تعداد اتباع مجاز در پاکدشت که ‌دارای کارت هستند ۳۸ هزار نفر است و حدود ۶۲ هزار نفر اتباع خارجی نیز به ‌صورت غیرمجاز در شهرستان به سر می‌برند. مقبلی در ادامه با اشاره به اینکه اکثریت قریب به‌ اتفاق اتباع خارجی در شهرها و بیشتر آنان در روستا ساکن هستند و از یارانه‌ها، خدمات و امکانات استفاده می‌کنند، افزود: این در حالی است که وضعیت اتباع خارجی در سایر کشورها این‌گونه نیست و اتباع بیگانه مجبور به اقامت در اردوگاه‌ها با شرایط سخت هستند.

مقبلی با اعلام این‌که در زمان حاضر بیش از ۶ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در پاکدشت مشغول تحصیل هستند و از تمام امکانات تحصیلی به صورت رایگان همچون ایرانیان استفاده می‌کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های گزافی برای نگهداری از اتباع خارجی متحمل می‌شود، این در حالی است که با وجود پناهندگان زیادی که در خود جای داده است، اما از کم‌ترین حمایت سازمان‌های بین‌المللی برخوردار است.

فرماندار پاکدشت میزان کمک مالی سازمان ملل به ایران برای نگهداری از اتباع خارجی را بسیار اندک اعلام کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران یارانه‌های زیادی برای نگهداری ‌از اتباع خارجی اختصاص می‌دهد و این تنها بخشی از هزینه‌هایی نگهداری از اتباع خارجی‌است.