بهره‌مندی 12 شهر خراسان جنوبی از گاز

دنیای اقتصاد - بیرجند - حمید قربانی: همزمان با آغاز تابستان شرکت گاز استان خراسان جنوبی در بیرجند میزبان اصحاب رسانه شد تا برنامه‌ها و اقدامات گذشته و سال جاری خود را تشریح کند. بر اساس این گزارش، این استان در حال حاضر ۵۵ هزار مشترک گاز طبیعی دارد.

مهندس حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی در این نشست با بیان اینکه تا پایان امسال ۱۲ شهر استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند، به بیان اقدامات شرکت در سال گذشته پرداخت و گفت: سال گذشته دو شهر فردوس و اسلامیه از نعمت گاز برخوردار شدند.

افتخاری با بیان اینکه عملیات گازرسانی در شهر خضری و دشت بیاض نیز آغاز شده است، افزود: در این شهر در مدت دو ماه تمام علمک‌ها نصب شده و در زمستان آینده شهرهای بیرجند، قاین، اسلامیه، فردوس و خضری و دشت بیاض از نعمت گاز به طور صد درصد برخوردار هستند.

وی اظهار امیدواری کرد: امسال شش شهر نیمبلوک، سرایان، آیسک، سه قلعه، بشرویه و خوسف نیز گازرسانی خواهد شد و تا پایان سال ۱۲ شهر استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند.

۲۰معیار انتخاب روستاها برای گازرسانی

مدیرعامل شرکت گاز استان عملیات گازرسانی به روستاها را یکی دیگر از برنامه‌های این شرکت برشمرد و یادآورشد: بر اساس سیاست تدوین شده ابتدا شهرهای هدف از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند و بعد از آن عملیات گازرسانی به روستاهای مجاور این شهرها را آغاز می‌کنیم.

افتخاری در خصوص نحوه انتخاب روستاها برای عملیات گازرسانی گفت: برای انتخاب روستاها نزدیک به ۲۰ معیار در نظر گرفته شده که بر اساس این معیارها یک روستا انتخاب می‌شود. وی اجرای طرح‌هادی در روستا و مجاور بودن روستا با شهر برخوردار از نعمت گاز را از مهم‌ترین معیارهای انتخاب این روستاها عنوان کرد.

افتخاری با بیان اینکه سال گذشته پنج روستای شهر قاین و شش روستای شهر بیرجند گازرسانی شده است، اظهار امیدواری کرد؛ امسال ۴روستا در قاین و۵ روستا در بیرجند به شبکه سراسری گاز بپیوندند.

برخورداری ۳شهرک صنعتی از گاز

وی در ادامه تامین گاز طبیعی صنایع و نیروگاه‌ها را از دیگر فعالیت‌های شرکت گاز استان عنوان کرد و گفت: برای ۴۴واحد صنعتی استان گاز طبیعی تامین شده که این تعداد از صنایع به طور ۱۰۰ درصد از گاز طبیعی برخوردار می‌باشند.

افتخاری با اشاره به اینکه سه شهرک صنعتی در شهرهای بیرجند، قاین و فردوس از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، گفت: این شرکت آمادگی کامل برای تامین گاز کارخانه کویر تایر، کارخانجات کاشی‌سازی و سیمان قاین را دارد.

گازرسانی به شهرهای سربیشه و اسدیه

افتخاری در خصوص گاز رسانی به شهرهای سربیشه و اسدیه افزود: گازرسانی به این دو شهر از مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به استان می‌باشد که امیدواریم در سال جاری با اخذ تسهیلات بانکی مطالعات اولیه وطراحی خطوط آغاز شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان این را یک پروژه سنگین و زمان‌بر اعلام کرد و یادآورشد: براساس مصوبه هیات دولت گازرسانی به شهرهای سربیشه واسدیه ظرف ۳سال باید انجام شود.

مراجعه حضوری به در منازل مشترکان

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: برای اولین بار درکشور ازسوی شرکت گاز استان طرح مراجعه حضوری به در منازل مشترکان گاز آغاز می‌شود.

افتخاری افزود: آگاهی مشترکان گاز نسبت به مصرف بهینه و جمع‌آوری بانک جامع اطلاعات مشترکان از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

بیمه مشترکان در برابر حوادث

وی در خصوص بیمه واحدهای مسکونی در برابر حوادث گاز نیز گفت: در حال حاضر تمام مصرف‌کنندگان خانگی گاز طبیعی در استان تحت پوشش بیمه حوادث در برابرحوادث ناشی از گاز قرار دارند.

افتخاری یادآورشد: مشترکان درصورت بروز هرگونه حوادث ناشی از گاز طبیعی می‌توانند از طریق تلفن ۱۹۴ امدادگاز تماس حاصل نمایند و ظرف مدت ۴۸ ساعت نسبت به پرداخت خسارت اقدام می‌شود.

۲۰جایگاه سی‌ان‌جی

مدیرعامل شرکت گاز استان اظهار کرد: نزدیک به ۲۰ جایگاه CNG در شهرهای بیرجند، قاین، آرین شهر، فردوس، سرایان، اسلامیه، بشرویه و خضری دشت بیاض وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این جایگاه‌ها تک منظوره و دومنظور هستند، یادآورشد: در حال حاضر تعداد۸ جایگاه، فعال هستند که از این تعداد پنج جایگاه تک منظوره و سه جایگاه، دو منظوره است.