افتتاح 24 طرح صنعتی و معدنی در خراسان رضوی

دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: همزمان با آغاز هفته صنعت و معدن، ۲۴ طرح صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری ‌٤٣٠ میلیارد تومان در استان خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد. سید حسین احمدی، رییس سازمان صنایع و معادن استان خراسان رضوی در نشستی خبری به مناسبت هفته صنعت و معدن با اعلام این خبر افزود: تعداد ‌٢٨٠ طرح صنعتی با پیشرفت بالای ‌٦٠ درصد و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ‌١٣٠٠ میلیارد تومان و اشتغال ‌١٢ هزار و ‌٧٠٠ نفر نیز در دست اجرا است.

وی در ادامه به تشریح عملکرد این بخش پرداخت و با بیان اینکه سال گذشته در بخش صنایع استان ۱۵ هزار اشتغال مستقیم ایجاد شده است، افزود: بزرگ‌ترین دغدغه کارآفرینان حفظ اشتغال موجود و تامین نقدینگی واحدهای صنعتی است که به این منظور با تشکیل کارگروه مشترک با سازمان کار، تامین اجتماعی، اداره کل اطلاعات و استانداری تلاش در استفاده حداکثری ظرفیت‌های مدیریتی و پشتیبانی دستگاه‌های حمایتی و جلوگیری از ریزش ظرفیت‌های شغلی داریم.

احمدی افزود: این استان در سال گذشته با صدور ‌٥١٧ مورد پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری ‌١٢٧٢ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ‌٩٥٠٠ نفر، رتبه سوم را در صدور پروانه و اشتغال و رتبه چهارم را در سرمایه‌گذاری به خود اختصاص داد.

وی درباره بخش معدن نیز گفت: سال گذشته تعداد پروانه‌های اکتشاف معادن ۱۴۷ مورد گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد رشد داشته است.

احمدی همچنین افزود: در سال گذشته ‌٨١ مورد گواهینامه کشف معدنی با ‌٢٧ درصد رشد، ‌٣٩٠ میلیون تن ذخیره گواهینامه‌های کشف با ‌٥٤ درصد رشد، ‌٧٠ مورد تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معدنی جدید با ‌٣٢ درصد رشد، ‌٢٠٤ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پروانه‌های معدنی با ‌٢٧ درصد رشد و ‌٦٧٣ نفر اشتغال پروانه‌های معدنی با ‌١٩ درصد رشد داشته‌ایم که بیانگر تحرک قابل توجه در عملیات معدنکاری استان می‌باشد.

رییس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه صادرات کالاهای صنعتی و معدنی از گمرکات استان در سال ‌گذشته یک هزار و ‌٦١ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: این مقدار به لحاظ ارزشی نسبت به سال قبل ‌٣١ درصد رشد داشته است.

احمدی افزود: سهم صادرات صنعتی و معدنی به ‌٢/٩١ درصد از کل صادرات غیر نفتی استان رسیده است.

وی سرمایه‌گذاری صنعتی استان خراسان رضوی را در ‌١٠ سال اخیر با ‌١٣ برابر رشد همراه دانست و گفت: نمودار سرمایه‌گذاری صنعتی استان در سال ‌٧٨ حدود ‌١٠٠ میلیارد تومان بوده که در پایان سال ‌٨٨ به مرز حدود ‌١٣٠٠ میلیارد تومان رسیده است.

احمدی در خصوص میزان فروش محصولات در سال‌های ‌٨٦، ‌٨٧ و ‌٨٨ نیز گفت: میزان فروش محصولات طبق آمار در سال ‌٨٦ از ‌٢٨٠ واحد صنعتی بالای ‌٢٠٠ نفر از ‌١٧٠٠ میلیارد تومان به ‌٢٣٠٠ میلیارد تومان و در سال ‌٨٨ به ‌٤٦٠٠ میلیارد تومان رسیده است.

رییس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی اظهار کرد: سال گذشته معوقات ‌٥٢٧ واحد صنعتی با رقم ‌٢٠٣ میلیارد تومان استمهال

شده است.