دنیای اقتصاد - براساس طرح جامع استان‌ سیستان و بلوچستان که به تازگی از سوی وزارت مسکن منتشر شده، اوضاع بازار مسکن و ساخت‌وساز در این استان تا سال 1405 تصویر و پیش‌بینی شده است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، در این طرح، گزارشی از آخرین وضعیت مسکن‌مهر در استان قرار دارد که بر مبنای آن تا پایان سال ۱۳۸۸ در کل حدود ۱۴۰۵۷نفر واجد شرایط نهایی شناخته شده است و استان برای متقاضیان واجد شرایط، برای ۱۲۴۴۵واحد، زمین اختصاص داده است که از این تعداد ۱۰۰۰۴واحد در مرحله قرارداد ساخت، ۸۷۳۲ واحد در مرحله اخذ پروانه ساختمانی، ۷۱۴۲ واحد در مرحله پی‌سازی، ۶۴۵ واحد مراحل اسکلت و سقف و نازک کاری را طی کرده است. از کل سهمیه بانکی که برای مسکن‌ مهر به استان سیستان و بلوچستان تخصیص یافته (۲۶۹۰۰۰ میلیون‌ ریال) ۶۲۶۵۰میلیون‌ ریال آن به تسهیلات آماده‌سازی شامل ۶۲۶۵ واحد، ۱۸۰۱۸۰میلیون‌ ریال قسط اول شامل۴۲۹۰ واحد، ۶۵۸۵۶میلیون‌ ریال قسط دوم شامل۱۵۶۸ واحد، ۴۲۶۷۲ ‌میلیون‌ ریال قسط سوم شامل ۷۶۲ واحد تسهیلات ساخت پرداخت شده است که در مجموع ۱۳۱‌درصد از سهمیه اختصاصی به استان، جذب شده است.
از جمله نقاط قوت استان در بخش مسکن‌ کم‌درآمدها عبارت است از: اشتغال‌درصد بالایی از اعضای خانوار، وجود تاسیسات آب و برق در‌درصد بالایی از واحدهای مسکونی شهری، جمعیت و گسترده بودن لایه‌های پایین هرم سنی جمعیت، بالا بودن سهم جمعیت در سن کار و نرخ فعالیت عمومی، افزایش تعداد ساخت و‌سازها با مصالح بادوام، افزایش قابل توجه تعداد تعاونی‌ها در طول دهه اخیر و....
همچنین نقاط ضعف استان سیستان و بلوچستان در بخش مسکن نیز شامل: نابرابری و اختلاف زیاد زیربنایی در اختیار دهک‌های درآمدی مختلف، سکونت گروه‌های کم درآمد در مسکن زیر استاندارد، کاهش قدرت خرید مسکن با وجود افزایش درآمدها، عدم پاسخگویی وام‌های موجود برای خرید مسکن خانوار، بالا رفتن کاذب قیمت زمین در سطح استان به ویژه شهر زاهدان و کمبود نیروهای مجرب در بخش ساختمان در شهرستان‌های استان است.
در طرح جامع مسکن استان سیستان و بلوچستان به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که این استان در افق 1405 به شاخص‌های مطلوبی در بخش مسکن دست پیدا کند.
به این منظور پیش‌بینی شده از سال ۱۳۹۱ سالانه ۲۰۰۰ فقره وام ۳ ‌میلیون‌تومانی ودیعه مسکن به مستاجرین کم‌درآمد پرداخت شود، همچنین سالانه ۲۰۰۰ فقره وام ۱۸ ‌میلیون‌تومانی خرید مسکن اعطا شود. همچنین احداث و عرضه سالانه ۸۰۰۰ واحد مسکونی کوچک برای خانوارهای هدف از جمله برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در طرح جامع استان است.
مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های در نظر گرفته شده در طرح جامع استان سیستان و بلوچستان در جدول زیر شرح داده شده است.