احیای 30 هکتار بافت فرسوده در مشهد

دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدای مشهد گفت: طرح بزرگ میدان شهدا ۳۰ هکتار از بافت‌های فرسوده شهر مشهد را احیا می‌کند. سید مهدی درهمی با اعلام این مطلب افزود: این در حالی است که مشهد دو‌هزار و ۸۵۰ هکتار بافت فرسوده دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرسوده شدن شهرها منجر به فرسودگی و ناکارآمدی می‌شود، رشد بی‌رویه و ناکارآمدی بافت‌های مرکزی شهرها را زمینه و دلیل اهمیت احیای بافت‌های فرسوده در کشور دانست.

درهمی با اشاره به اینکه در بافت‌های فرسوده در دو مرحله ارزش افزوده ایجاد می‌شود، تصریح کرد: به‌رغم اعتقاد برخی مسوولان مبنی بر اینکه احیای بافت‌های فرسوده مستلزم یارانه است طرح میدان شهدا با تکیه بر مستندات، عکس این مطلب را ثابت می‌کند، یعنی نه تنها طرح‌های بافت فرسوده قادرند هزینه‌های خود را از محل درآمدشان تامین کنند، بلکه در صورت مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق می‌توانند سودآور نیز باشند.

درهمی با تاکید بر اینکه پروژه‌های بافت فرسوده ذاتا درآمد‌زا هستند، اضافه کرد: در برخی از بافت‌های فرسوده به دلیل بروز خطا در زمان ورود سرمایه‌گذار، منابع مالی با مشکل مواجه می‌شوند، اما اگر دعوت از سرمایه‌گذار به موقع یعنی در زمان اتمام تحصیل حریم و صدور پروانه صورت گیرد، مدل درآمد هزینه محقق می‌شود و پروژه به خودکفایی مالی خواهد رسید.

وی یکی از راهکارهای تامین منابع مالی در بافت‌های فرسوده را انتشار اوراق مشارکت معرفی کرد و با بیان اینکه در اکثر مواقع از این ظرفیت در کشور ما به درستی استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: ناشر اوراق مشارکت علاوه بر سود علی‌الحساب باید در پایان دوره سودی قطعی نیز به دارندگان اوراق پرداخت کند، اما با توجه به اینکه قبل از ورود شهرداری‌ها به این عرصه کلیه اوراق مشارکت کشور برای زیرساخت‌ها که سودآور نیستند، منتشر می‌شد؛ پرداخت سود قطعی از انتظارات عمومی حذف شده است.

وی ادامه داد: البته عدم پرداخت سود قطعی باعث می‌شود دارندگان اوراق تا انتهای یک طرح دوام نیاورده و در اواسط راه اوراق خود را واگذار کنند از این رو طرح میدان شهدا به دلیل حفظ اشتیاق دارندگان اوراق، بالا بردن ضریب اعتماد عمومی و اثبات سودآور بودن پروژه‌های بافت فرسوده، پرداخت سود قطعی را برای اولین بار در کشور عملی کرده است.

مدیر اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا با تاکید بر رکوردار بودن شهرداری مشهد به واسطه ۵ سال انتشار متوالی اوراق مشارکت برای طرح بزرگ میدان شهدا افزود: شهرداری مشهد از سال ۸۴ انتشار اوراق مشارکت را شروع کرد و پس از ادامه آن در سه سال متوالی، در سال ۸۷ مجلس شورای اسلامی با مشاهده نتایج خوب این کار؛ برای کل کشور سقفی را در نظر گرفت، اما باز هم تنها شهری که از این موقعیت استفاده کرد مشهد بود.