افزایش تولید نفت با بهره‌برداری از میدان نفتی یادآوران

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مجری طرح توسعه میدان یادآوران از بهره‌برداری تولید از این میدان تا پایان امسال خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، روزانه ۲۰‌هزار بشکه به تولید نفت میدان‏های نفتی غرب کارون اضافه می‌شود. محمدرضا اسدی پیشرفت فیزیکی طرح تولید زودهنگام از میدان یادآوران را بیش از ۱۲‌درصد در برابر ۱۸‌درصد برنامه اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون طراحی پایه، فید و تفصیلی این طرح آغاز شده و در جریان است.

مجری طرح توسعه میدان یادآوران یادآور شد: بر اساس طرح جامع میدان، شرکت چینی سینوپک به عنوان پیمانکار تعهد دارد در مرحله نخست این طرح، به تولید روزانه ۸۵‌هزار بشکه نفت سبک و سنگین در مدت ۴۸ ماه پس از زمان موثرشدن قرارداد (مرداد ۱۳۸۷) دست پیدا کند که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود این طرح نیمه نخست سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری برسد.

اسدی همچنین با بیان اینکه طرح تولید زودهنگام میدان یادآوران در دل فاز یک آن قرار دارد، گفت: قرارداد تولید زودهنگام نیز مرداد سال گذشته موثر شده و قرار است در مدت ۱۶ ماه یعنی اواخر امسال به تولید ۲۰‌هزار بشکه نفت برسد.

وی تصریح کرد: با گذشت کمتر از دو سال، فعالیت‌های طراحی، مهندسی و به‌ تازگی بخشی از مناقصه‌های طرح توسعه میدان یادآوران پایان یافته و حفاری‏ها آغاز شده، همچنین فعالیت‌های پیش‌نیاز عملیات اجرایی همچون آماده‌سازی و تسطیح زمین مرکز فرآورش (CTEP)، منیفولدها، ساخت محل اسکان کارکنان و استقرار پیمانکاران نیز انجام شده است.

مجری طرح توسعه میدان یادآوران با بیان اینکه در فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران در مجموع ۵۵ حلقه چاه حفاری می‌شود، اظهار کرد: در این طرح، ۴۶ حلقه چاه تولیدی، سه حلقه چاه توصیفی، سه حلقه چاه دفع پساب حفاری و همچنین سه حلقه چاه اکتشافی موجود تعمیر و تکمیل می‌شود.