چشم امید حاشیه‌نشینان بجنورد به شورای شهر

دنیای اقتصاد - بجنورد - جواد آگاهی: بجنورد با ۸۰ هزار حاشیه‌نشین جزو مهاجرپذیر‌ترین شهر‌های کشور قرار دارد. با وجود این مسوولان شورای شهر و شهرداری از خدمات دهی به این مناطق شانه خالی می‌کنند. هرچند اگر پای صحبت رییس شورای شهر بنشینیم عملکردی قابل قبول از خدمات خود ارائه می‌دهد؛ اما وضعیت مردم و گلایه‌های آنها و صحبت‌های نمایندگان مجلس با صحبت‌های شورای شهر تفاوت دارد.

شهردار سابق بجنورد طرحی به عنوان شهرداری مهر (شهردار حاشیه) را برای اولین بار در این شهر مطرح و اجرا کرد که به گفته مردم و حتی خود اعضای شورای شهر این طرح ناقص بوده و نه تنها منجر به آبادانی حواشی بجنورد نشد، بلکه حواشی شهر را به حاشیه آبادانی سوق داد. این در حالی است که با وجودی که این طرح عملکرد و تاثیر بسزایی نداشت؛ اما هنوز پس از چند سال اجرا می‌شود.

جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی نیاز به توزیع عادلانه اعتبارات، مدیریت و برنامه‌ریزی همه‌جانبه در زیرساخت‌های فرهنگی، امکانات ورزشی و فضای سبز و همکاری تمام مسوولان شهر با یکدیگر دارد؛ اما به رغم این به گفته مردم مسوولان به مساله حاشیه بجنورد سطحی نگاه می‌کنند.هم اکنون طرح‌های نیمه تمام شهرداری در حواشی شهر بجنورد مشکلات بهداشتی و عبور و مرور برای ساکنان این مناطق ایجاد کرده است.

به گفته جمشید گریوانی، یکی از اعضای شورای شهر بجنورد، ۴۰ درصد از مساحت بجنورد در انحصار حاشیه‌های شهر قرار گرفته که این روند سیر صعودی نیز گرفته است.

بیکاری، خشکسالی و... از عمده دلایل مهاجرت مردم از روستاهای این استان به بجنورد است؛ اما سیاست‌های دولت در خصوص آبادانی روستاها و بهبود وضعیت روستاییان در چند سال اخیر باعث شده تا روستاییان امید به زندگی بیشتری در روستاها بیابند.

هم اکنون بیش از ۲۰نقطه حاشیه‌نشین با ۸۰ هزار نفر جمعیت در بجنورد وجود دارد که این وضعیت بحرانی عظیم برای این شهر به شمار می‌آید؛ ولی با وجود این شورای شهر تصمیم گرفته تا اعتباراتی از جمله طرح نهضت آسفالت را که فلسفه وجودی آن، آبادانی حواشی شهرها است، در مرکز و درون شهر بجنورد هزینه کند.ثروتی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت حاشیه‌نشینان بجنورد گفت: تکلیف اکثر مناطق حاشیه‌نشین بجنورد در این خصوص که جزو محدوده خدماتی شهر یا روستا هستند، معلوم نیست و به همین دلیل خدمات‌دهی به آنها به طور صحیح صورت نمی‌گیرد.وی افزود: در سال گذشته۷ میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت کشور برای عمران و آبادانی و آسفالت حواشی شهر بجنورد به شهرداری بجنورد اختصاص یافت؛ اما متاسفانه شهرداری این اعتبار را به جای اینکه در حواشی و مناطق محروم هزینه کند در جای دیگری هزینه کرده است.

وی وضعیت حواشی شهر را مناسب ندانست و افزود: مسوولان شهر بجنورد باید برای بهتر شدن وضعیت حاشیه‌های این شهر هرچه سریع‌تر چاره‌ای بیندیشند.

رییس شورای شهر بجنورد نیز در خصوص اجرای طرح آسفالت در بجنورد گفت: امسال هیچ برنامه‌ای برای آسفالت حاشیه‌های بجنورد نداریم و بخش اعظمی از ۳۵ میلیارد ریال اعتبارات در نظر گرفته شده جهت آسفالت در مرکز و درون شهر بجنورد هزینه می‌شود.لنگری در ادامه افزود: چون در سال گذشته اعتبار نهضت آسفالت در حاشیه‌ها هزینه شد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم اعتبار امسال را در مرکز شهر هزینه کنیم.این در حالی است که خاکی بودن حواشی شهر باعث شده تا پس از هر بار بارندگی گل‌های کف کفش و اتومبیل‌ها، وارد خیابان‌های شهر شده و علاوه بر ایجاد آلودگی و گرد و خاک هزینه نظافت شهر نیز چندین برابر شود.