دنیای اقتصاد - اراک - مجید نیک عهد: سد کمال‌صالح به عنوان مهم‌ترین منبع تامین‌کننده آب شرب سالم شهرهای اراک و شازند که قرار بود ۵ ساله آماده بهره‌برداری شود پس از بارها وعده برای افتتاح و بهره‌برداری در انتظار تامین اعتبارات بار دیگر پس از آخرین تاریخ اعلام شده بهره‌برداری که اردیبهشت سال جاری بود، از بهره‌برداری بازماند. بر اساس این گزارش، در جلسه‌ای که به همین منظور با عنوان بررسی علل و عوامل پیشرفت سد کمال‌صالح در استانداری مرکزی تشکیل شد، استاندار مرکزی دیده نشدن اعتبار در بحث منطقه هندودر، مشکلات ایستگاه‌های آبرسانی به دلیل کمبود بودجه، دیون باقیمانده و اعتبارات سد را نقطه بحرانی در تعویق زمان بهره‌برداری از سد کمال‌صالح عنوان کرد و گفت: سال گذشته حدود ۹۹‌درصد اعتبارات سد از سوی دولت تخصیص یافت و پرداخت شد؛ اما با پیش‌بینی ۱۴‌میلیارد‌ تومان اعتبار سال جاری نمی‌توان باقیمانده را اجرا و طرح را راه‌اندازی کرد.

شعبانی‌فرد با اشاره به اینکه ابتدا قرار بود عملیات اجرایی این سد تا آخر فروردین ماه به پایان برسد؛ اما به اواخر اردیبهشت ماه موکول شد، افزود: در بحث اعتبارات طرح با مبلغی که امسال برای این پروژه دیده شده و مشکلات حل نشده در روستاهای مسیر دسترسی که مساله اعتباری دارد موضوع را با مقام وزارت در میان خواهیم گذاشت تا ستاد وزارت نیرو در این باره مساعدت کند.

وی با اشاره به اینکه تا تخصیص اعتبارات دولتی در جلسه‌ای که به زودی با حضور بانک‌های ملی، تجارت، صادرات و ملت تشکیل خواهد شد، برای این پروژه تسهیلات لازم جذب خواهد شد تصریح کرد: این پروژه باید تا آخر تیر ماه به پایان رسیده و بهره‌برداری از سد آغاز شود. با بهره‌برداری از این سد انتقال سالانه ۶۵‌میلیون متر مکعب آب برای رفع نیازهای آب شرب شهرهای اراک و شازند و صنایع بزرگ مستقر در منطقه تحقق می‌یابد.