صدور 138 میلیون ‌دلار کالا از خراسان جنوبی

دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی: مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی ارزش کالاهای صادراتی استان در سال گذشته را ۱۳۸‌ میلیون ‌دلار و وزن آن را ۱۷۲‌ هزار و ۶۲۹ تن عنوان کرد. مصباح نوری گفت: صادرات استان در سال گذشته از لحاظ ارزش ۹‌ درصد و از نظر وزن ۴۹‌ درصد افزایش داشته است. وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای امسال رشد صادرات تا ۴۰‌ میلیون ‌دلار پیش‌بینی شده است، افزود: برای تحقق هدف‌گذاری مورد نظر باید بازارچه‌های استان فعال‌تر شده و علاوه بر آن افزایش مشتقات نفتی و تشویق صادر‌کنندگان دیگر مناطق به صدور کالا از خراسان جنوبی باید مورد توجه قرار‌گیرد.

وی افزود: به این منظور‌سازوکارهایی مانند افزایش انبارهای اختصاصی، تشویق وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان به واردات و ترخیص کالا از گمرک بیرجند و واردات دام زنده مورد نظر است.

وی عمده کالاهای صادراتی سال قبل را فرش ماشینی، موکت، موتور سیکلت، رب گوجه فرنگی، نخ و پشم، گز و... عنوان کرد و افزود: علاوه بر این اقلام، مواد اولیه یک واحد تولیدی و برنج مورد نیاز تعاونی‌های مرزنشین از جمله واردات است که امسال باید ورود آن افزایش یابد، شاه دانه، عدس، کنجد، زردچوبه، ماش، زیره و... از دیگر اقلام است.

وی مجموع درآمد گمرکات استان را ۶‌ میلیارد و ۴۳۰‌ میلیون ‌ریال عنوان کرد که از این مبلغ ۴‌ میلیارد و ۲۴۲‌ میلیون ‌ریال از درآمدهای عمومی و گمرکی و ۲‌ میلیارد و ۱۸۸‌ میلیون ‌ریال درآمدهای وصولی کالاهای قاچاق است.

وی ارزش صادرات کالا از بازارچه‌های استان را ۹۹‌ میلیون ‌دلار عنوان کرد و افزود: سال قبل ۴۱‌ میلیون ‌دلار صادرات از بازارچه مرزی یزدان انجام شده و حدود ۴۹‌ درصد نسبت به سال ۸۷ افزایش داشته است. به گفته وی، صادرات سال قبل بازارچه میل ۷۸ با ۲۲۵‌ درصد رشد نسبت به سال ۸۷ به ۴۰‌ میلیون ‌دلار رسیده است. وی صادرات بازارچه در کوهانه را نیز ۴‌ میلیون ‌دلار عنوان کرد که ۶۳‌ درصد در مقایسه با سال قبل کاهش داشته است.به علاوه از بازارچه میل ۷۳ هم ۱۳‌ میلیون ‌دلار صادرات انجام شد که ۷۰‌ درصد افزایش نشان می‌دهد.