دنیای اقتصاد - ارومیه - سینا میرزامحمدی: رییس ‌سازمان بازرگانی آذربایجان غربی گفت: فرش‌های افشار تکاب و ریزی ماهی خوی به نام شهرستان‌های خوی و تکاب به ثبت جهانی می‌رسند. جعفر صادق اسکندری در سومین جشنواره گره زرین فرش دستباف آذربایجان غربی با اشاره به این مطلب گفت: به منظور حفظ و‌شناساندن طرح‌ها و نقشه‌های مرد بافت در استان، ‌سازمان بازرگانی اقدام به ثبت رساندن برند فرش افشار تکاب و ریزی ماهی خوی بنام شهرستان‌های یاد شده کرده است.

وی در رابطه با وضعیت قالیبافی در استان نیز گفت:

آذربایجان غربی یکی از قطب‌های بزرگ قالیبافی کشور به شمار می‌آید و در حال حاضر ۳۵‌ هزار کارگاه قالیبافی در استان فعالیت می‌کنند. اسکندری در رابطه با بیمه قالیبافان گفت: سال گذشته ۱۰‌ هزار نفر را به مراکز خدمات درمانی معرفی کردیم و در تلاش هستیم که در سال آینده ۲۰۰‌ هزار نفر از افراد مشغول در امر قالیبافی را تحت بیمه تامین اجتماعی قرار دهیم.

رییس‌سازمان بازرگانی آذربایجان غربی در خصوص روند صادرات فرش دستباف استان نیز گفت: رقم صادرات فرش دستباف در سال ۸۷ بیش از ۴۲ میلیون ‌دلار بود که در سال ۸۸ با کاهش چشمگیری به ۳۲ میلیون ‌دلار رسید که رکود اقتصادی در بازارهای جهانی و در نتیجه کاهش تقاضا برای فرش دستباف مهم‌ترین دلیل این کاهش صادرات فرش دستباف استان آذربایجان غربی بود. اسکندری افزود: برگزاری دوره‌های «بهبافی فرش» یکی از طرح‌های‌ سازمان بازرگانی استان برای رونق صنعت فرشبافی در استان است که در این راستا ۱۳۵‌ هزار نفر از قالیبافان و علاقه‌مندان به صنعت فرش سال گذشته در این دوره شرکت کردند.