هدفمندسازی یارانه‌ها از گیلان آغاز شد

دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: اجرای آزمایشی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در حالی آغاز شد که ۶۸ درصد پایلوت این طرح مهم اقتصادی متکی به استان گیلان است، همچنین در دو استان خراسان شمالی و ایلام نیز این طرح به طور آزمایشی اجرا خواهد شد. این در حالی است که بنا بر اعلام استانداری گیلان؛ در سال گذشته استان گیلان به عنوان یکی از ۲ استان کشور ثبت ۱۰۰ درصدی خانوارهای طرح اقتصادی را انجام داده است و هم‌اکنون نیز به عنوان استان پایلوت، بزرگ‌ترین حرکت اقتصادی کشور را آزمایش خواهد کرد.

مهندس روح‌الله قهرمانی چابک، استاندار گیلان در جلسه ای با حضور مدیران ارشد استان با اعلام اجرایی شدن طرح آزمایشی هدفمندی یارانه‌ها در گیلان گفت: اگر این طرح مهم را اجرا نکنیم ظرف ۲ تا ۳ سال آینده به بن بست خواهیم رسید. وی ادامه داد: با اجرای آزمایشی این طرح در استان گیلان همه موانع استخراج و راهکارهای رفع موانع انجام خواهد شد تا در نهایت سراسر نقاط کشور از آن استفاده کنند.

قهرمانی با بیان اینکه طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها باید منجر به کاهش قیمت‌ها شود، اعلام کرد: بانک‌ها، پست‌بانک، سازمان‌های بازرگانی، صنایع و معادن، راه و ترابری، اقتصاد و دارایی، مخابرات، و سایر دستگاه‌های اجرایی استان باید به طور شبانه‌روز پیگیر این مهم باشند تا از این آزمایش بزرگ مانند گذشته سربلند بیرون بیاییم.در این جلسه ‌هاشم‌نیا، معاون برنامه‌ریزی استانداری گیلان نیز گفت: یک میلیون و ۱۵ هزار نفر در طرح پایلوت کشوری هدفمند شدن یارانه‌ها به صورت آزمایشی قرار دارند که حدود ۷۰۰ هزار نفر آن متعلق به استان گیلان است؛ از این رو ۶۸ درصد پایلوت هدفمندسازی یارانه‌ها نیز متکی به گیلان است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات بنگاه‌های زودبازده را نیز در جهت هدفمندسازی یارانه‌ها سوق داده‌ایم، افزود: همچنین فرمانداران ۱۶ شهرستان گیلان نیز با حضور خود اطلاعات لازم را دریافت کرده‌اند و این آمادگی وجود دارد تا با بهره‌مندی از فرصت‌ها، تحلیل تاثیر بحث‌های مختلف از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را انجام دهیم.

هاشم‌نیا گفت: تلاش می‌کنیم تا با اطلاع‌رسانی‌های به موقع، سریع و آگاهانه از اجرای این طرح رضایت کامل برای مردم حاصل شود و در این مسیر هماهنگی با کافی‌نت‌ها و مشخص کردن تعرفه ۵ هزار الی ۱۰ هزار ریالی، افزایش ساعت کارهای این مراکز تا ۱۱ شب، هماهنگی فرماندهی نیروی انتظامی استان برای نظارت کامل بر نظم و امنیت استان در طول مدت اجرای طرح، هماهنگی با دفاتر خدمات پست شهری و هماهنگی بانک‌های استان برای تسریع در افتتاح حساب خانوارهای مراجعه‌کننده از دیگر اقدامات انجام شده برای اجرای آزمایشی این طرح بوده است.وی ساعت مراجعه خانوارهای استان برای ثبت شماره حساب به کافی نت‌ها را ساعت ۱۸ عنوان کرد. معاون برنامه‌ریزی استانداری گیلان در پایان از عزم جدی همه دستگاه‌های اجرایی استان برای هر چه بهتر اجرا شدن این طرح بزرگ در استان خبر داد.