پیگیری برای ساخت پژوهشکده‌های نانو در قزوین

دنیای اقتصاد - قزوین-لیلا بیگدلی: استاندار قزوین گفت: به دلیل تقویت باورهای علمی در زمینه فن‌آوری نانو پژوهشکده‌های جدید علمی در کنار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی استان در دست پیگیری، مطالعه و ساخت است. احمد عجم، استاندار قزوین در همایش کاربردهای فن‌آوری نانو و توسعه صنعتی که در دانشگاه امام خمینی استان قزوین برگزار شد، افزود: سیاست استان در توسعه این دانش، احداث شهرک‌های مهمی در گستره استان برای علوم جدید و توسعه این بخش و پیوند بین دستاوردهای این حوزه با توسعه صنعت و بخش کشاورزی است که امروز در مرحله اجرا است.

وی از دانشمندانی که می توانند در این عرصه به توسعه استان کمک کنند دعوت کرد به استان آمده و قزوین را از آثار پژوهشی خود بهره‌مند کنند. عجم در ادامه گفت: در حال حاضر ایران در توسعه علم نانو مقام اول را در خاورمیانه و کشورهای منطقه دارد. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ظرفیت‌هایی که در سطوح ملی در این زمینه در کشور وجود دارد در استان قزوین نیز که میزبان این همایش است، اراده مجامع علمی و مجموعه استانداری و دستگاه‌های اجرایی بر توسعه این علوم و استفاده از آثار و برکات آن است.

عجم یادآور شد: پیوند بین این دانش با توسعه بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی مردم، افزایش ضریب سلامت، سلامت زیست محیطی و افزایش میزان بهره‌وری از جمله مواردی است که در برگزاری این همایش و کمیته‌های علمی انتظار آن می‌رود. وی همچنین به نقش فن‌آوری نانو در صنعت ساختمان، خودرو‌سازی، نفت و انرژی اشاره کرد و گفت: نباید از این امر غفلت کرد؛ زیرا تمام اینها مورد نیاز توسعه علمی کشور و استان است. دبیر این همایش نیز هدف اصلی از برگزاری همایش را توجه به نانو به عنوان یک رشته جدید عنوان کرد.