دنیای اقتصاد- سنندج - فرزاد نویدی: استان کردستان در سال‌های اخیر در زمینه احداث مجتمع‌های پرورش ماهیان سردآبی رشد بسیار خوبی کرده است و اکنون چندین مجتمع پرورشی در این استان فعال است. معاون بهبود تولیدات دامی‌سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ارتباط با میزان تولید ماهی در این استان گفت: سال گذشته سه‌هزار و ۷۰۰ تن ماهی شامل ۵۵ تن ماهی گرمابی، یک‌هزار و ۱۵۵ تن ماهی سردابی، دو‌هزار و ۳۶۰ تن ماهی منابع آبی سه‌گانه و ۱۳۰ تن ماهی رودخانه تولید شده است. مهندس خالد جعفری در ادامه در مورد مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های کشور گفت: این مجتمع در محدوده روستاهای دیوزناو و جولانده شهرستان سروآباد با ظرفیت تولید سالانه یک‌هزار و ۵۰۰ تن ماهی قزل‌آلای رنگین کمان ساخته می‌شود که شامل دو فاز است که فاز اول به ظرفیت ۳۸۰ تن و فاز دوم به ظرفیت یک‌هزار و ۱۲۰ تن است. وی اشتغالزایی این طرح را یک‌هزار و ۱۲۵ نفر به طور مستقیم و‌ غیر‌مستقیم عنوان کرد و گفت: ۳۸ مزرعه پرورشی ۱۰ تنی در فاز اول این مجتمع تعبیه شده که هر مزرعه شامل شش باب استخر دو در ۲۰ در جمع به مساحت ۲۴۰ مترمربع و یک باب ساختمان مسکونی و سرایداری با زیربنای ۱۴۰ مترمربع در دو طبقه است.

معاون بهبود تولیدات دامی‌سازمان جهاد کشاورزی کردستان به مجتمع ۵۴۰ تنی پرورش ماهیان سردابی در روستای پالنگان کامیاران اشاره کرد و گفت: این مجتمع در زمینی به مساحت چهار هکتار در شهرستان کامیاران واقع شده و در حال حاضر با حداکثر ظرفیت تولید نهایی پیش‌بینی شده؛ یعنی ۵۴۰ تن ماهی قزل‌آلای رنگین کمان و تکثیر سه‌میلیون قطعه بچه ماهی تامین کننده بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه است.

به گفته مهندس جعفری این مجتمع برای ۴۳۵ نفر به صورت مستقیم و‌ غیر‌مستقیم شغل ایجاد کرده است.

وی همچنین مجتمع سردابی «قم چقای» بیجار را از دیگر مجتمع‌های پرورش ماهی استان کردستان عنوان کرد و افزود: در این مجتمع که دارای ۳۴ واحد مزرعه پرورشی است، سالانه ۱۷۰ تن ماهی قزل‌آلا تولید می‌شود.

وی ظرفیت تولید هر مزرعه را پنج تن در سال، اشتغالزایی مستقیم آن را ۴۲ نفر و اشتغالزایی‌ غیر‌مستقیم را ۱۲۷ نفر اعلام کرد.