دنیای اقتصاد - اصفهان: عملیات پیش راه‌اندازی نیروگاه طرح توازن ذوب‌آهن اصفهان با اتمام نصب قطعات آن آغاز شد. مدیر ارشد توسعه این شرکت گفت: قرارداد احداث این نیروگاه با هدف جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست ناشی از سوزاندن گازهای کوره بلند و کک‌سازی و تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز طرح توازن به قدرت ۱۱۰ مگاوات (دو نیروگاه ۵۵ مگاواتی) در سال ۱۹۹۹میلادی با یک شرکت چینی منعقد شد. محمدرضا وفایی، اعتبار اولیه این قرارداد را حدود ۲۸/۶ میلیون دلار و ۵/۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این قرارداد شامل طراحی و ساخت کلیه تجهیزات، خدمات سوپروایزری، آموزش و گارانتی است. وی افزود: تجهیزات اصلی هر واحد شامل بویلر،سیکل حرارتی توربین ژنراتور، سیستم خنک‌کننده و ترانسفورمرها، کلیدخانه برق و سیستم ابزاردقیق و کنترل است.

به گفته وی، سیستم کنترل نیروگاه «D.C.S» ساخت آلمان است که برای اطمینان از تامین آب مورد نیاز بویلر با خلوص لازم، یک تصفیه‌خانه کامل با ظرفیت تولید حدود ۲۰ مترمکعب در ساعت به طرح اضافه شده است. وفایی میزان سوخت مورد نیاز نیروگاه را حدود ۱۶۰هزار مترمکعب در ساعت گاز کوره بلند، ۲۶هزار مترمکعب در ساعت گاز کک و ۱۱هزار مترمکعب در ساعت گاز طبیعی اعلام کرد. وی با تشریح خودباوری کارشناسان داخلی در اجرای این پروژه گفت: از سه سال پیش تاکنون شرکت چینی از تعهدات قرارداد خود امتناع کرد و کارشناسان ذوب‌آهن اجرای کارهای باقیمانده اعم از تامین تجهیزات و تهیه خدمات مهندسی را بر عهده گرفتند و باقیمانده ساخت تجهیزات به کارخانه‌های داخلی سفارش و تامین شد.

مدیر پروژه نیروگاه حرارتی ذوب‌آهن اصفهان نیز با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۶هزار مترمکعب بتن ریزی انجام شده است، گفت: کلیه عملیات نصب که بالغ بر هفت هزارتن تجهیزات ساخت خارج و چهارهزارتن ساخت داخل بود، بدون حضور سوپروایزر خارجی انجام شد و در حال حاضر واحد یک در حال رفع پانچ لیست‌ها است. وحید احمدی پیشرفت کل پروژه (مجموع دو واحد)

را حدود ۹۲ درصد دانست.