لزوم ارزیابی سهم اشتغال طرح‌های عمرانی خوزستان برای بومیان

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: استاندار خوزستان بر لزوم ارزیابی طرح‌های عمرانی در میزان اشتغالزایی برای بومیان استان تاکید کرد. سید جعفر حجازی در کارگروه اشتغال استان ضمن تاکید بر این مطلب اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند ظرف دو هفته آینده روند حضور نیرو‌های بومی در طرح‌ها را به کارگروه ارائه دهند؛ چرا که ضروری است تا طرح‌های عمرانی و صنعتی استان از نظر سهمیه به کار گیری نیرو‌های بومی ارزیابی شوند.

وی افزود: بعضا دیده شده که به دلیل عدم نظارت و کنترل کافی، کار به شرکت‌ها و پیمانکاران غیر‌بومی واگذار شده است که درصورت تحقق این امرآن هم در مواقع لزوم، باید تا ۸۰‌درصد نیروی انسانی به کار گرفته شده توسط این پیمانکاران بومی استان باشند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۸۷ و۸۸ سهم اشتغال بومیان دشت آزادگان وهویزه در پروژه‌های نفتی از ۲۸‌درصد به ۸۰‌درصد رسیده است، گفت: دستگاه‌های متولی واگذاری کار در مسکن مهر و در بخش‌های مختلف آب، برق و کشاورزی صنعت نباید از اشتغال خوابیده در دل این پروژه‌ها غافل شوند و تا جای ممکن در اجرای طرح‌ها از نیروهای آماده به کار استان بهره‌مند شوند.

حجازی با بیان اینکه برای هر بخش و دستگاه سهمیه جهت ایجاد شغل در نظر گرفته شده است، خاطر‌نشان کرد: اداره کار موظف است با کار کارشناسی نرخ اشتغالی را که ماه به ماه ایجاد می‌شود، رصد کند تا بدین نحو مشخص شود طی یک ماه چه میزان ریزش و ایجاد شغل داشته‌ایم واین ریزش‌ها در کدام بخش و واحد بوده است.

وی همچنین با تاکید بر ادامه روند پرداخت بانک‌ها در ارائه تسهیلات گفت: با توجه به تعهد ایجاد سالانه ۸۰‌هزار شغل طی یک برنامه ۵ ساله از بانک‌ها انتظار می‌رود که همچنان پرداخت‌ها و تسهیلات خود را ادامه دهند؛ چرا که دستگاه نیز برای تامین سهمیه‌شان رقم‌هایی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم پیشنهاد می‌دهند که نیازمند دریافت اعتبارات و تسهیلات بانکی است که برای سرعت بخشیدن به بحث اشتغال ضروری است تا بانک‌ها نیز همکاری بیشتری را با دستگاه‌ها داشته باشند.