افتتاح 4500 میلیارد‌ریال طرح صنعتی در کرمانشاه طی امسال

دنیای اقتصاد - کرمانشاه - سید عباس کشمیری: رییس سازمان صنایع و معادن استان کرمانشاه گفت: هدف‌گذاری کرده‌ایم امسال ۴۵۰۰ میلیارد‌ریال طرح صنعتی در استان به بهره‌برداری برسد. کیومرث فروتنی افزود: در این راستا امیدواریم امسال طرح‌های صنعتی بزرگی مانند کاشی کاژه، تایر کرد، سیمان سامان و پاک مایه در استان به افتتاح برسند.

وی در مقایسه وضعیت صنایع استان با کشور، گفت: صنایع استان از لحاظ تعداد ۳/۱‌درصد، سرمایه‌گذاری ۲درصد و اشتغال ۴/۱‌درصد صنایع کشور را تشکیل می‌دهند. وی افزود: عمده صنایع استان را صنایع شیمیایی و سلولزی، معدنی، غذایی و دارویی تشکیل می‌دهند.

فروتنی تعداد طرح‌های صنعتی در حال اجرای استان که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰‌درصد هستند را ۱۰۱ طرح با سرمایه‌گذاری ۵۸۰۰ میلیارد‌ریال و پیش‌بینی اشتغال ۵۴۰۰ نفر عنوان کرد.

وی با اشاره به وضعیت موجود معادن استان نیز گفت: در بخش معدن ۱۴۱ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۵۵۰۰ میلیارد‌ریال و اشتغال ۱۶۰۰ نفر صادر شده که از این تعداد حدود ۱۲۰ معدن فعال است.

فروتنی ادامه داد: سالانه ۵/۴ تا پنج‌میلیون تن ماده معدنی از معادن استان استخراج می‌شود.

وی با اشاره به روند رو به رشد پروانه‌های بهره‌برداری معدنی در استان گفت: در بخش معدن ۳۸ گواهی کشف داریم که امسال می‌تواند به پروانه بهره‌برداری منجر شوند.

فروتنی با اشاره به وضعیت صادرات صنعتی استان نیز عنوان کرد: سال گذشته ۲۴ واحد صنعتی استان موفق به صدور ۱۶۳‌میلیون دلار کالا شدند که رشد ۶۲‌درصدی نسبت به سال ماقبل آن دارد. فروتنی با اشاره به عملکرد استان در طرح آمایش صنعتی، گفت: تاکنون ۲۳ طرح با ۱۲‌هزار و ۴۰۰ میلیارد‌ریال سرمایه‌گذاری معرفی کرده‌ایم که هفت طرح آن با سرمایه‌گذاری ۵۶۰۰ میلیارد‌ریال تصویب شده است. فروتنی در پاسخ به سوالی مبنی بر سهم بخش صنعت و معدن از سهمیه ۳۰‌هزار نفری تعیین شده برای ایجاد اشتغال در استان، گفت: طبق برنامه‌هایی که تنظیم شده اشتغال ۳۳۰۰ نفر در این بخش پیش‌بینی شده است.