ساخت عظیم‌ترین پمپ نفتی کشور در تبریز

دنیای اقتصاد - تبریز - علی نیک رفتار: برای نخستین بار عظیم‌ترین پمپ نفتی کشور از سوی محققان دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز دکتر میربیوک احقاقی، عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز با بیان اینکه این پمپ برای مصارف خطوط لوله پالایشگاه پتروشیمی و واحدهای صنعتی تولید گاز و استخراج در دریا کاربرد دارد، گفت: با این پمپ‌ها می‌توان انواع هیدروکربن‌ها، نفت خام و آب دریا را پمپاژ کرد.

به گفته وی، جنس قطعات هیدرولیکی این پمپ‌ها نسبت به سیال مورد پمپاژ از فولاد ضدزنگ و جنس محور از فولادهای آلیاژی برای استفاده در دورهای ۹۶۰rpm، ۱۴۵۰rpm و ۲۹۰۰rpm پیش‌بینی شده است. وی با بیان اینکه در این پمپ‌ها از انواع پروانه‌های تک مکشه و دو مکشه در حالت یک طبقه و دو طبقه استفاده شده است، اظهار کرد: طراحی این پمپ‌ها با ظرفیت آب‌دهی تا ۱۰ هزار مترمکعب در ساعت و ارتفاع تا ۶۰۰ متر صورت گرفته است.

احقاقی با بیان اینکه کشورهای صاحب این تکنولوژی از فروش اینگونه پمپ‌ها که در صنعت نفت شدیدا مورد نیاز است امتناع می‌کنند، افزود: به دلیل نیاز کشور این پمپ‌ها برای نخستین‌بار طراحی و به کمک واحدهای صنعتی موجود منطقه نمونه‌هایی از آن ساخته و مورد تست و تایید قرار گرفت. به گفته وی، قیمت خارجی هر دستگاه از پمپ BB۲ افزون بر ۲۰۰ هزار دلار است که نوع داخلی آن با همان کیفیت و با بهایی کمتر از ۵۰ درصد نوع خارجی آن در داخل کشور تولید شده است. احقاقی رفع وابستگی به خارج از کشور، بهای پایین، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و حرکت در راستای استقلال و خودکفایی را از جمله مزایای ساخت این پمپ‌ها عنوان کرد و گفت: با فراهم شدن زمینه برای تولید این نوع پمپ‌ها در داخل کشور، زمینه اشتغالزایی نیز فراهم می‌شود.