صادرات 17 میلیون تن کالا از بوشهر طی سال گذشته

دنیای اقتصاد - بوشهر: رییس سازمان بازرگانی استان بوشهر گفت: پارسال ۱۷میلیون و ۶۶۲ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار از گمرک‌های این استان به سایر کشورها صادر شده است. سید حسین حسینی محمدی افزود: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: استان بوشهر در صادرات مواد غیرنفتی به انضمام میعانات گازی رتبه اول را سطح کشور به خود اختصاص داده است.

حسینی محمدی در خصوص صادرات غیرنفتی گمرک‌ها و دفاتر استان بوشهر بدون احتساب میعانات گازی نیز یادآورشد: در این مدت از طریق گمرک‌ها و دفاتر استان ۱۰میلیون و ۵۶هزار تن کالا به ارزش بیش از ۵میلیارد و ۲۹۲میلیون دلار به سایر کشورها صادر شده که این میزان ۳۵ درصد از نظر وزنی و۲۲ درصد از لحاظ ارزشی رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

وی عمده صادرات استان از طریق گمرک بوشهر را در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن و صنایع دستی عنوان کرد و افزود: در سال ۸۸ بالغ بر ۱۰ هزارو ۷۹۶ تن انواع کالای کشاورزی به ارزش ۱۲میلیون و ۸۴ هزار دلار شامل گاو و گوسفند زنده، ماهی تازه و منجمد، عسل، انواع میوه و تره بار از گمرک بوشهر به سایر کشورها صادر شده که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱و۳ درصد از کل صادرات بوشهر را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان بازرگانی استان بوشهر گفت: پارسال ۷۰۲هزارو ۶۳۱تن کالای صنعتی از قبیل انواع محصولات پتروشیمی، وسایل نقلیه غیر‌سواری، آهن آلات و فولاد، ۱۴هزارو ۸۰۱ تن کالای معدنی شامل انواع نمک دریایی، سنگ ساختمانی، پودر معدنی، کربنات کلسیم و ۲۸۲ تن صنایع دستی به ارزش بالغ بر ۸۳۶ هزار دلار از بوشهر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورها صادر شده است.