زعفران از سفره غذای ایرانی می‌رود؟

دنیای اقتصاد- بیرجند،محمد قربانی: قهرمان رشید، استاندار خراسان جنوبی در نخستین نشست شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه خراسان جنوبی به لحاظ خشکسالی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است، افزود: در شورای ملی زعفران باید این مساله مد نظر مسوولان باشد. وی افزود: ۲۸ درصد زعفران کشور در این استان تولید می‌شود. نماینده مردم کاشمر در مجلس نیز با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ تا ۵۵ درصد مردم ایران زعفران را به علت افزایش قیمت از سبد کالاهای مصرفی خود حذف کرده‌اند، افزود: تغییر نیاز مشتریان و وجود رنگ‌های مصنوعی زعفران در بازار کشورمان از دیگر علل این موضوع است.

عضو هیات‌مدیره شورای ملی زعفران ایران نیز گفت: در سال ۸۸ بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش صادرات زعفران از گمرکات ایران داشتیم که این مساله به دلیل افزایش تولید است.

نایب‌رییس دوم شورای ملی زعفران ایران نیز در این جلسه گفت: نیاز است که در شورای ملی زعفران با حمایت مجلس و دولت بانک زعفران تشکیل شود که پیشنهاد آن از سوی این اتحادیه به شورا داده شده است.

در ادامه نماینده مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه ۲۷ استان کشور بدون مطالعه در نظر گرفتن اقلیم به کاشت زعفران روی آورده‌اند که این مهم هشدار جدی برای این محصول استراتژیک در کشور است.