دنیای اقتصاد - بندرعباس- علی نظری: مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان از اجرای پیمایشی کردن عرضه نفت و گاز به خودروها با هدف جلوگیری از هدر رفت این سرمایه عظیم ملی خبر داد. مهندس حبیب نعیمی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اعلام این خبر در تشریح این طرح با تاکید بر اینکه اجرای این راهبرد هرگز به معنی ایجاد مانع در پویایی چرخه صنعت حمل‌ونقل نیست، تاکید کرد: در این طرح سیستم‌هایی در جایگاه‌ها نصب خواهد شد که خودرو را هنگام حضور در جایگاه مورد شناسایی قرار خواهد داد

و امکان سوخت‌گیری با کارت غیرخود وسیله نقلیه ممکن نخواهد بود.

به گفته نعیمی، این راهبرد از طریق نصب سیستم (RFID) در جایگاه عملیاتی خواهد شد و تنها خودروهایی در جایگاه امکان سوخت‌گیری رادارند که بر اساس کیلومتر، پیمایش شده باشند.

وی اضافه کرد: در این راستا تکنولوژی «جی پی اس» و همچنین «وایرلس» برای حرکت از یک مبدا به یک مقصد قادر به تشخیص مسیر پیموده شده و میزان سوخت مورد نیاز خواهد بود که در صورت صحت عمل، نه تنها هیچ محدودیتی برای چرخه حمل‌ونقل نیست، بلکه به روان شدن امر سوخت‌گیری نیز کمک شایانی خواهد کرد. مدیر پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان در ادامه با اعلام اینکه توسعه مجاری عرضه فرآورده‌ها از لحاظ کمی و کیفی به عنوان دیگر راهبرد این شرکت با جدیت در دستور کار است، بیان کرد: طی دو سال ساخت ۲۰ جایگاه را هدف‌گذاری کرده‌ایم که برای ۹ مورد آن در مناطقی که امکان استفاده از گاز میسر باشد، عرضه گاز CNGنیز پیش‌بینی شده است. این مقام مسوول، گسترش طرح استفاده از کارت الکترونیک در جایگاه‌ها برای سوخت‌گیری را از دیگر طرح‌های امسال برشمرد و اظهار کرد: هم‌اکنون در ۱۹جایگاه با استفاده از کارت خودپرداز بانک ملت این طرح در حال انجام است که در طرح جدید به دنبال تسری آن به کلیه کارت‌های عضو شبکه شتاب هستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به مزایای استفاده از کارت‌های الکترونیکی در جایگاه‌ها که امکان پرداخت وجه سوخت استفاده شده را می‌دهد، درصدد هستیم این امر از طریق کلیه کارت‌های عضو شتاب امکان‌پذیر باشد تا هر کسی به تناسب نوع کارت خود از این خدمت استفاده لازم را ببرد. نعیمی همچنین از دو طرح بزرگ احداث اسکله‌های نفتی در جزایر خلیج فارس و توسعه بانکرینگ نیز خبر داد و گفت: در بحث احداث اسکله‌های نفتی با اتمام کار مشاور در مرحله برآورد مصوبه مالی و اجرایی آن هستیم که حداکثر تا دو سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای توسعه بانکرینگ نیز که تا پایان سال گذشته با دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن، ۲۴ درصد از سهم خلیج‌فارس را تصاحب کردیم، هدف‌گذاری افزایش این درصد را داریم که خوشبختانه مراحل تحقق آن نیز به سرعت در حال اجرایی شدن است.

نوروز و نمایش توانمندی‌ها

مدیر پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان در ادامه به دستاوردهای نوروز امسال در پروسه تامین سوخت مورد نیاز اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و پیش‌بینی دقیق نیازمندی‌ها، خوشبختانه مجموعه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان سربلند از این عرصه بیرون آمد و هیچ مشکلی در باب تامین سوخت مورد نیاز شهروندان نداشتیم. به گفته نعیمی، به رغم حضور میلیونی مسافران و افزایش چشمگیر تقاضا، سوخت کافی در همه مجاری عرضه به خصوص در دو شهرستان بندرعباس و قشم که کانون حضور مسافران بود، فراهم شد که هم رضایت خاطر شهروندان شریف هرمزگانی و هم مسافران عزیز نوروزی را در پی داشت.