تامین گاز شهری 99درصد جمعیت کردستان

دنیای اقتصاد - سنندج - اسرین مقصودی: ایران با در اختیار داشتن ۶/۲۶ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی دومین کشور جهان از لحاظ ذخیره مخازن گاز طبیعی است که این میزان معادل ۱۷ درصد از کل ذخایر دنیا و ۷/۴۷ درصد از ذخایر منطقه خاورمیانه و ۳۸ درصد از کل ذخایر کشورهای صادر‌کننده نفت اوپک را شامل می‌شود. توسعه گازرسانی در کشور با پیروزی انقلاب و در سایه توجهات نظام جمهوری اسلامی به منظور محرومیت‌زدایی، توسعه و آبادانی کشور و تامین رفاه و آسایش مردم آغاز شد و بعد از سه دهه شاهد توسعه چشمگیر بخش گازرسانی کشور هستیم.

استان کردستان نیز در این مدت در سایه توجهات مسوولان در بخش گازرسانی توسعه بسیار چشمگیری یافته و توانسته است انرژی پاک و ارزان گاز را به نقاط صفر مرزی استان ببرد.

در حالی که قبل از انقلاب هیچ یک از شهرها و روستاهای استان کردستان از نعمت گاز طبیعی برخوردار نبودند امروز شاهد بهره‌مندی ۹۹ درصدی جمعیت شهری و ۳۶ درصدی جمعیت روستایی از این نعمت خدادادی هستیم.

مهندس محمد مهدی مهدوی، مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در تشریح وضعیت گازرسانی استان با اشاره به تعداد شهرها و روستاهای زیر پوشش شبکه گاز در استان اظهار کرد: استان کردستان ۲۵ شهر و ۱۷۵۰ روستا دارد که در حال حاضر ۱۹ شهر و ۲۵۴ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار است.

به گفته وی، اکنون بیش از ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۳۶ درصد جمعیت روستایی این استان تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان افزود: در سال ۸۸ شهرهای کانی دینار در مریوان، موچش در کامیاران و آرمرده در شهرستان مرزی بانه گاز‌دار شده و همچنین ۷۵ روستا (در هفته دولت ۲۹ روستا و در دهه مبارک فجر نیز ۴۶ روستا) تحت پوشش شبکه گاز طبیعی قرار گرفته است.

مهندس مهدوی در ادامه سخنان خود در ارتباط با توسعه گازرسانی در استان تصریح کرد: تاکنون ۱۳۵۴ کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی در استان کردستان و در استان‌های همجوار مرتبط با تامین گاز استان اجرایی و جمعا ۳۴۰۰ کیلومتر شبکه شهری و روستایی در سطح استان ایجاد شده است.

وی تعداد مشترکان گاز طبیعی در استان را ۲۱۵ هزار و ۵۰۰ مشترک شهری و روستایی اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۳ هزار و ۹۰۰ مشترک روستایی و مابقی شهری است.

وی خاطرنشان ساخت: در سال جاری ۴۸۳ کیلومتر شبکه‌گذاری شهری و روستایی انجام شده که ۷۰ درصد آن در بخش روستایی بوده و در این بخش سه برابر بیش از تعهدات کار انجام شده است. وی افزود: امسال همچنین ۱۶ هزار انشعاب در سطح استان نصب شده که تعهد شرکت گاز استان برای کل سال ۴۳۰۰ انشعاب بوده و در این بخش نیز ۷/۳ برابر بیش از تعهدات کار شده است.

وی در ادامه با اشاره به کل مصرف گاز طبیعی در استان و میانگین مصرف روزانه گاز طی سال ۸۸، گفت: تا پایان بهمن ماه ۱۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در استان کردستان مصرف شده و روزانه حداکثر مصرف در استان ۹ میلیون مترمکعب و به صورت میانگین نیز ۶ میلیون مترمکعب در روز بوده است.

وی در ادامه به تشریح وضعیت جایگاه‌های CNG در استان نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون ۲۸ مورد جایگاه CNG در استان کردستان به بهره‌برداری رسیده و پنج جایگاه نیز در مرحله ساخت است.وی اعلام کرد: در سال جاری ۱۰ جایگاه جدید به بهره‌برداری رسیده در حالی که تا قبل از سال ۸۵ جایگاه CNG در استان کردستان وجود نداشته و از سال ۸۵ به بعد احداث این جایگاه‌ها آغاز شده است.

وی همچنین به برنامه‌های شرکت گاز استان در بخش گازرسانی در سال آینده اشاره کرد و گفت: تامین گاز شهرهای زرینه اوباتو و بلبلان آباد در نیمه اول سال ۸۹ و آغاز عملیات گازرسانی به شهرهای بابارشانی بیجار و شویشه سنندج، اجرای خط انتقال دوم سنندج به طول ۳۵ کیلومتر و به قطر ۳۰ اینچ (دهگلان به سنندج) از جمله برنامه‌های سال آینده است.

وی اظهار امیدواری کرد که در سال ۸۹ بتوانیم ۱۵۰ روستای جدید را به مرحله گازرسانی برسانیم (ضریب نفوذ در جمعیت روستایی استان از ۳۶ درصد فعلی به بالای ۴۸ درصد خواهد رسید) و دومین ایستگاه تقلیل فشار سنندج را نیز راه‌اندازی کنیم. مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان توسعه گازرسانی در استان را نیازمند ادامه حمایت‌های مسوولان دانست و گفت: با توجه به تعهد سنگینی که در قالب مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب که تکلیف شده گازرسانی به ۴۰۰ روستا تا پایان سال ۹۰ صورت گیرد (۱۰۰ روستا در سال ۸۸، ۱۵۰ روستا در سال ۸۹ و ۱۵۰ روستا در ۹۰) انتظار می‌رود منابع مالی مورد نیاز و به موقع از هر طریق ممکن در اختیار این شرکت قرار گیرد تا بتوانیم پروژه‌های مصوب مذکور را در مواعید مقرر به بهره‌برداری برسانیم.