دنیای اقتصاد - اراک - مجید نیک عهد: مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی از بهره‌برداری نخستین سازه حفاظتی، ترویجی و گردشگری استان مرکزی در کویر میقان اراک خبر داد. عباس مظفری، با اعلام این خبر گفت: این برج فلزی به ارتفاع ۱۵متر با وسعت عرشه ۹۵متر مربع در قلب کویر میقان در ۱۸کیلومتری شما‌ل غربی اراک ساخته و نصب شده است.

وی افزود: کار ساخت این برج فلزی از سال ۸۷ آغاز و برای مطالعات، ساخت و نصب آن در مجموع یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال هزینه شده است.

وی در ادامه گفت: این برج حفاظتی، ترویجی در کشور کم‌نظیر است و علاوه بر استقرار قرقبانان و نیروهای حفاظت از کویر در آن، به عنوان جایگاه معرفی قابلیت‌های کویری و اقدامات اصلاحی و احیای کویری برای تورهای دانشگاهی، مراکز علمی، مسوولان و مردم کاربرد دارد.

مظفری با بیان اینکه برای استقرار این سازه عظیم ۳۰ تنی، هشت چاهک ۹متری در کویر ایجاد شده و این سازه با رعایت کامل اصول مهندسی روی آن نصب شده است، اظهار کرد: این برج ۹۰پلکانی به صورت بیضی طراحی شده که در طراحی آن جهت مسیر بادهای شدید قالب فصلی لحاظ شده است و عرشه این برج گنجایش بیش از یکصد گردشگر و محقق را برای استفاده از منظر طبیعی کویر، قره‌داغ‌ها، آبگیر و مناطق اصلاح شده دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی در ادامه افزود: با توجه به زیبایی‌های شب کویر، این برج به عنوان زیرساختی آماده در بحث ستاره‌نگری و توریسم نجومی مطرح است که امیدواریم در آینده نزدیک با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن نجوم استان مرکزی محقق شود.

وی تصریح کرد: کویر میقان اراک دارای ۵۳ هزار هکتار وسعت است که در۲۱ هزار هکتار آن اقدامات اصلاحی و کاشت گیاهان قره‌داغ و آتریپلکس انجام گرفته و خطر شن‌های روان و تاثیرات منفی آن بر آلودگی هوای اراک مهار شده است.

مظفری با بیان اینکه ترویج فرهنگ پیاده روی و تفرج در کویر باید در بین گردشگران استان و کشور تقویت شود، افزود: کویر میقان اراک آمادگی تبدیل این قابلیت را به فعل دارد.