دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: رسیدن به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده در راستای تولید صیانتی از منابع نفت و گاز مهم‌ترین دستاورد این شرکت در سال‌ گذشته است. غلامرضا حسن بیگلو اظهار کرد: مطالعه جامع میادین نفتی، برگزاری نخستین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در استان خوزستان به منظور توسعه ساخت داخل و مهار فوران و تولید مجدد چاه شماره ۱۰۴ مارون نیز از دستاوردهایی است که افتخار دیگری را در کارنامه این شرکت به ثبت رسانده است. وی افزود: در سالی که گذشت نخستین چاه در مخزن خامی میدان آغاجاری حفاری و تزریق گاز به این میدان آغاز شد و تولید از میدان نفتی عظیم آزادگان با حفاری و تکمیل چاه‌های جدید افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در تشریح این دستاوردها خاطرنشان کرد: مطالعه جامع میادین نفتی با

۸۰ زیر پروژه نتایج مفیدی برای این شرکت به لحاظ افزایش نفت در جای میادین و به تبع آن برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در آینده داشته است. حسن بیگلو تصریح کرد: نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی که برای نخستین بار توسط این شرکت در استان خوزستان برپا و برای آن دبیرخانه‌ای طراحی و تدوین شد، با استقبال سازندگان داخلی روبه‌رو شد و اهداف برگزاری نمایشگاه برای توسعه ساخت داخل را محقق کرد.

وی با بیان اینکه برخی کالاهای مورد نیاز شرکت از طریق سازندگان داخلی در نمایشگاه تامین شد، بیان کرد: در طول برپایی این نمایشگاه شش قرارداد با سازندگان داخلی منعقد شد که قرارداد ساخت لوله‌های بدون درز به ارزش ۴۴۰ میلیارد ریال و قرارداد ساخت رشته‌های تکمیلی درون چاهی به ارزش ۱۱ میلیارد ریال از جمله آنهاست.

عضو اصلی هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران در ادامه مهار فوران چاه شماره ۱۰۴ مارون را اقدامی بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: از فعالیت‌های چشمگیر مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۱۳۸۸ مهار فوران چاه شماره ۱۰۴ میدان مارون است که با استفاده از مهارت و توانمندی‌های داخلی و بدون نیاز به ابزار و نیروی خارجی در مدت بسیار کوتاه و هزینه بسیار کم انجام شد و افتخار بزرگی در تاریخ صنعت نفت کشور رقم زد.

وی به تولید رساندن مجدد این چاه را پس از ایمن‌سازی و تکمیل، موفقیت دیگری برشمرد که با تلاش‌های شبانه‌روزی و بدون وقفه کارکنان سختکوش در شرایط ناایمن محقق شد.

حسن بیگلو با اشاره به حفاری در مخزن خامی میدان آغاجاری در سال ۱۳۸۸ ادامه داد: عملیات حفاری چاه ۱۸۷ آغاجاری که با هدف شناخت مخزن و تولید گاز آغاز شد، پس از حفاری و تکمیل در سازند فهلیان در اسفند ماه به جریان افتاد و به عنوان نخستین چاه تولیدی مخزن خامی میدان آغاجاری آماده بهره‌برداری شد. وی افزود: وجود ۷۳۰ پروژه فعال، با حدود ۲ هزار پیمان نیز بر اقتصاد و رونق اشتغال در چهار استان حوزه فعالیت شرکت یعنی خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر و فارس تاثیرگذار است.