22مصوبه؛ برای توسعه و پیشرفت هرمزگان

دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: در سفر معاون اول رییس‌جمهوری به استان هرمزگان ۲۲ مصوبه برای توسعه و پیشرفت این استان به تصویب رسید. محمدرضا رحیمی در این نشست در تشریح اهداف سفر خود به هرمزگان از تصویب بیش از ۲۲ مصوبه برای توسعه و پیشرفت استان خبر داد و گفت: با تامین اعتبار برای اتمام سد شمیل و نیان به گونه‌ای که در هفته دولت امسال به بهره‌برداری برسد، موافقت شد.

وی افزود: برای اتمام این ۲ سد ۱۰۰ میلیارد ریال در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن تولیدات در شیلات ایران گفت: این میزان تولید بسیار ناچیز است و برای افزایش تولید محصولات شیلاتی بخشی از شیلات ایران به جنوب کشور در بندرعباس و بخشی دیگر به شمال کشور انتقال خواهد یافت.

رحیمی پیش‌بینی کرد، در سال اول اجرای این طرح، تولید محصولات شیلاتی کشور به یک میلیون تن و در سال‌های آینده به پنج میلیون تن در سال افزایش یابد.

صدور مجوز صید و اعطای تسهیلات بانکی به صیادان، پرداخت اعتبارات کامل خشکسالی سهمیه استان، مبارزه با بیماری جاروک لیمو ترش تا ریشه‌کن کردن کامل آن و بخشودگی جرائم، سود و دیرکرد و پرداخت تسهیلات جدید به پرورش‌دهندگان میگو از دیگر مصوبات کارگروه آب و کشاورزی هرمزگان بود. معاون اول رییس‌جمهور در ادامه یادآورشد: با اجرای مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه حمل‌ونقل هرمزگان، مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس در آینده به صورت ممتاز به کانون بنادر خلیج‌فارس تبدیل خواهد شد.

به گفته رحیمی، بر این اساس وزارت راه و ترابری برای ساخت و تجهیز ایستگاه تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی با گنجایش تخلیه و بارگیری شش میلیون تن محموله نفتی تا سال۹۰، احداث و تجهیز پایانه ایستگاه ریلی برای تخلیه و بارگیری در این بندر، برنامه‌ریزی برای افزایش حمل‌ونقل ریلی از طریق بنادر و ایجاد تسهیلات و تقویت بنادر هرمزگان برای رقابت با بنادر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس موظف شد.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین هدف از سفر به هرمزگان را رسیدگی به برخی نارسایی‌ها و ارائه خدمات شایسته به مردم این دیار عنوان و اظهار امیدواری کرد که گام‌های اساسی به نفع مردم برداشته شود.

وی با اشاره به توصیه‌های ریاست‌جمهوری مبنی بر رفع مشکلات و موانع و همچنین ضرورت پیشرفت استان هرمزگان گفت: در این سفر دو جلسه و یک بازدید از مجتمع بندری شهید رجایی داشتیم که بسیار موثر بود. وی اظهار امیدواری کرد در زمینه کشاورزی، آب و همچنین مشکلات خشکسالی این استان گام‌های بعدی نیز برداشته شود. وی یادآورشد: استاندار هرمزگان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مسوولان و مدیران استانی گزارش جامعی از وضعیت آب، کشاورزی، شیلات و گمرکات استان هرمزگان را ارائه کردند که ضمن تبادل نظر پیرامون مسائل مطرح شده در راستای ارتقا و پیشرفت استان تصمیماتی اتخاذ گردید.

رحیمی همچنین از برنامه‌ریزی برای سفر ویژه دیگری برای بررسی محرومیت‌ها و مسائل شرق هرمزگان در آینده نزدیک خبر داد. بر اساس این گزارش سفرهای دور اول تا سوم رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان هرمزگان به ترتیب در سال‌های ۸۴و ۸۶و ۸۸صورت گرفت که ماحصل این سفرها تصویب بیش از ۵۰۰مصوبه و موافقتنامه جهت آبادانی و تقویت زیرساخت‌های این استان در بخش‌های مختلف بود.