دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: گمرکات استان گیلان در سال گذشته با صدور۴۷۱ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۷۸۹ دلار کالاهای غیرنفتی، وزن صادرات غیرنفتی در بزرگ‌ترین گمرکات شمال کشور را ۱۵ درصد افزایش داد. غلامحسین نوحی، ناظر گمرکات استان گیلان با اعلام این خبر گفت: علت افزایش صادرات در این مدت، افزایش صدور کلینکر بوده، به طوری که ۱۰۸ هزار و ۱۷۱ تن کلینکر به ارزش شش میلیون و ۴۹۰ هزار و ۲۷۵ دلار از این گمرکات صادر شده است. وی، وزن صادرات غیرنفتی از گمرکات گیلان در سال گذشته را ۶۱۳ هزار و ۶۱۳ تن عنوان و اظهار کرد: این کالاها عمدتا به کشورهای عراق، امارات متحده عربی، آذربایجان، روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر شده است.

به گفته ناظر گمرکات گیلان؛ دیگر کالاهای صادرشده از گمرکات استان محصولات کشاورزی کالاهای صنعتی، فرآورده‌های پتروشیمی، مواد غذایی و معدنی، صنایع دستی، فرش و موکت بوده است. ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک بندر انزلی ادامه داد: گمرکات گیلان از نظر ارزشی دو درصد و از حیث وزنی یک درصد از کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

نوحی در خصوص سیاست‌های گمرکات گیلان جهت افزایش صادرات گفت: در رویه صادرات، شرکت‌های تولیدی تنها با یک ارتباط تلفنی یا طرح درخواست خود، از خدمات ارزیابی سیار گمرک بهره‌مند شده و بعضا ارزیابان گمرک تا شعاع ۸۰ کیلومتری به محل واحد تولیدی یا انبار کالاهای صادراتی جهت انجام تشریفات گمرکی عزیمت می‌کنند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های تولیدی و صادر‌کنندگان در صورت داشتن مجوزهای لازم از سایر سازمان‌های مرتبط در امر صادرات، در فاصله‌ای کمتر از ۳۰ دقیقه می‌توانند تشریفات گمرکی خود را انجام دهند که این مزیت در مقایسه با استاندارد جهانی که معمولا صادرات در دو ساعت صورت می‌پذیرد، از ویژگی‌های گمرکات استان گیلان است. نوحی مجموع واردات گمرکات استان گیلان، در سال گذشته را نیز ۶ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۴۷۱ تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۳۴۰ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۱۴۱ دلار بیان کرد که نسبت به سال ۸۷ از نظر وزنی و دلاری به ترتیب ۴۷ درصد افزایش و ۴ درصد کاهش داشته است. وی گفت: اقلام عمده وارداتی شامل آهن‌آلات، چوب، ماشین آلات، لوازم برقی و صنعتی، گندم، محصولات شیمیایی بوده که عمدتا از کشورهای روسیه، قزاقستان و اوکراین وارد می‌شود.

ناظر گمرکات استان گیلان در پایان افزود: گمرکات گیلان با اختصاص ۱۲ درصد از کل وزن واردات کشور و شش درصد از کل ارزش واردات، مقام سوم وزنی و مقام چهارم ارزشی واردات در کل کشور را به خود اختصاص داد.