مشهد- زهره الوندی: معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی از کاهش ۴۲ درصدی تعداد زائران در نوروز ۸۹ خبر داد و گفت: در حالی‌که امسال ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته زمینه‌های حضور زائر را در مشهد فراهم کردیم، اما عوامل مختلفی منجر به کاهش ۴۲ درصدی زائر در مشهد شد. سعید حسین‌پور افزود: سال گذشته بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر به مشهد سفر کردند که این رقم امسال به ۴ میلیون و ۱۰۰ نفر کاهش یافت. وی عدم برنامه‌ریزی و سازوکار اجرایی برای زائران را از جمله مشکلات پیش‌روی و عوامل کاهش زائر در مشهد عنوان کرد و گفت: باید فعالیت‌های طولی گردشگری را در مشهد افزایش دهیم. وی با بیان اینکه محدودیت‌های ترافیکی در مشهد از جمله مشکلاتی بود که زائران با آن مواجه بودند، گفت: خیابان‌های منتهی به حرم مطهر تنها ظرفیت ۳۵ هزار خودرو را دارد، اما در ایام نوروز روزانه بیش از ۷۰ هزار خودرو در این معابر تردد داشتند که این مساله منجر به گره‌های ترافیکی شدیدی در هسته مرکزی شهر بود.

وی ادامه داد: از ۲۸ اسفند ماه تا ۱۲ فروردین بیش از ۸۸۰ هزار خودرو به مشهد وارد شد.

وی با اشاره به اینکه طرح اعمال محدودیت تردد در اطراف حرم مطهر، تنها عاملی برای کنترل ترافیک بود، گفت: هزینه‌هایی که شهرداری و سازمان‌های اجراکننده برای اجرای این طرح متحمل شدند، بسیار بیشتر از وجهی بود که از زائران و مجاوران در این محدوده دریافت شد.

وی افزود: در این طرح ۲۰۰ اتوبوس به صورت رایگان به زائران خدمات ارائه می‌کردند همچنین راهنمایی و رانندگی نیز با حضور ۶۰۰ نیرو به صورت شبانه‌روزی در این محدوده خدمات کنترلی ارائه کرد. وی همچنین با اشاره به اینکه عدم تعریض خیابان‌هایی مثل شیرازی نیز یکی از مشکلات ترافیکی در مشهد است، گفت: تعریض این خیابان با عزم استانی امکان‌پذیر نیست و دولت می‌بایست در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

وی همچنین عدم برنامه‌ریزی مدون جهت آشنایی زائران و مسافران با اماکن سیاحتی و زیارتی در مشهد را از دیگر مشکلات و دلایل کاهش زائر دانست و تصریح کرد: ما حتی در مشهد سازوکاری برای حرم شناسی نداریم و تنها در مجموعه توس فردوسی شناسی ارائه می‌شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر زمان ماندگاری زائر در مشهد سه روز است، گفت: تورهای یک‌روزه می‌تواند در ماندگاری زائر تاثیر قابل توجهی داشته باشد. وی عدم برنامه‌ریزی زائران جهت سفر به مشهد را نیز از دیگر مشکلات پیش‌روی صنعت گردشگری در این کلانشهر دانست و گفت: زائران هیچ نظام تعریف شده‌ و مدونی برای سفر به مشهد ندارند. وی ادامه داد: متاسفانه حتی برخی از زائران برای بازگشت خود از مشهد نیز برنامه‌ریزی ندارند.

وی با تاکید براینکه سفر به مشهد و گردشگری در این کلانشهر می‌بایست به قالب تعریف شده‌ای درآید، گفت: تاکنون در خصوص نظام گردشگری زیارت در ایران فعالیت‌های اساسی صورت نگرفته است.

حسین‌پور در پایان تصریح کرد: کاهش ۲۸ درصدی تصادفات جاده‌ای در محورهای منتهی به مشهد، تردد روزانه ۹۰ رام قطار و روزانه ۱۲۰ پرواز از فرودگاه مشهد از جمله آمار مورد توجه در این ایام است. رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در ادامه اظهار کرد: از امسال برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی مرتبط با صنعت گردشگری را در مشهد توسعه خواهیم داد.

محسن لشگری با بیان اینکه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در ماندگاری زائران تاثیر قابل‌توجهی دارند، گفت: امسال نیز مانند سال گذشته نمایشگاه سنگ‌های قیمتی را که در ابتدا قرار بود در تهران برگزار شود از هشتم اردیبهشت ماه در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار خواهیم کرد.