مشهد- زهره الوندی: مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۵ کشور گفت: ۴۰ درصد نانوایی‌های مشهد نیازمند بهسازی و بازسازی بهداشتی است. احمد عبدوس افزود: سال گذشته ۸۹۰ نانوایی در مشهد با ۳۲ میلیارد ریال اعتبار بازسازی و بهسازی بهداشتی شد.

وی سنگک را سالم‌ترین نوع نان عنوان کرد و گفت: آرد سنگک به دلیل درصد بالای سبوس، کامل‌ترین نان است، بطوری‌که در این نوع نان ۱۲ درصد و در دیگر نان‌ها ۱۵ درصد سبوس‌گیری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شهروندان به این مساله توجه داشته باشند که هرچه رنگ نان تیره‌تر باشد سالم‌تر و درصد سبوس آن نیز بالاتر است، گفت: روشنی رنگ نان دلالت بر کیفیت بالای آن نیست. وی با بیان اینکه کمترین سبوس‌گیری آرد کشور در مشهد انجام می‌گیرد، اضافه کرد: نان مشهد سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین نان در کشور است. وی ادامه داد: سبوس حاوی ویتامین B است و از چاقی و یبوست و بیماری‌های دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند. وی همچنین با اشاره به غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک نیز گفت: این طرح با اعتباری معادل ۵ میلیارد ریال در مشهد در حال اجرا است. وی با بیان اینکه سالانه ۳۵۰ میلیارد تومان یارانه به نان در استان تخصیص می‌یابد، اظهار کرد: با توجه به مضرات جوش‌شیرین اکنون در ۹۹ درصد نانوایی‌های مشهد جوش شیرین از نان حذف و خمیر مایه مرطوب و خشک جایگزین آن شده است. وی در ادامه به گسترش واحدهای نان آزاد پز اشاره کرد و گفت: استفاده از کارگران ماهر، کاهش ضایعات نان، افزایش کیفیت نان تولیدی و افزایش ماندگاری نان از جمله دلایل توسعه این نانوایی‌ها در مشهد است.