دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: با حضور استاندار هرمزگان و جمعی از مسوولان اولین موزه مجهز به مجسمه و محیط پیرامونی زندگی مردم دوران پارینه سنگی در بندرعباس افتتاح و به بهره‌برداری رسید. رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در مراسم افتتاح این موزه گفت: این موزه در بخش باستان‌شناسی موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس هرمزگان ایجاد شده است. مهدی دریانورد اضافه کرد: با راه‌اندازی بخش پارینه سنگی، در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس توالی تاریخی نیز تکمیل شد.

به گفته وی هم اکنون این موزه به ترتیب قدمت دوران پارینه سنگی- پیش از تاریخ - دوره تاریخی و دوره اسلامی را شامل می‌شود.

موزه مردم‌شناسی بندرعباس هم اکنون دارای بخش‌های پارینه سنگی شامل میانی و نوسنگی (بین ۱۰۰هزار سال تا دو میلیون سال قبل)، دوره یکجا نشینی انسان در کنار رودخانه (پنج هزار سال پیش)، دوران تاریخی (شامل اشکانی، ساسانی، سلوکی و هخامنشی و دوران اسلامی) همچنین یک گالری سکه از دوره جانشینان اسکندر تا زمان پهلوی است.

دریانورد در ادامه اظهار کرد: شکل ظاهری دو مجسمه از سه مجسمه به نمایش گذاشته شده در بخش پارینه سنگی مربوط به دو مرد است که یکی از آنان در حال ساخت وسایل شکار با استفاده از سنگ و دیگری در حال حمل یک شکار و نیزه چوبی با پیکان سنگی است که ۱۵هزار سال قبل در شکاف کوه‌ها و غارها زندگی می‌کرده‌اند.

به گفته وی؛ مجسمه سوم نیز شکل ظاهری دختربچه‌ای در حال حمل هیزم است که ۳۰تا ۶۵هزار سال قبل زندگی می‌کرده است.

این مقام مسوول یادآور شد: طراحی و ساخت شکل ظاهری مجسمه‌های مربوط به دوران پارینه سنگی موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بر اساس آخرین اطلاعات و تحقیقات موجود در داخل و خارج از کشور انجام شده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان کرد: برای طراحی و ساخت این مجسمه‌ها در مجموع ۶۵۰ میلیون ریال هزینه شده است.