نصب موفقیت آمیز لوله‌های جدید نفت و گاز در محدوده سد کارون4

دنیای اقتصاد - شهرکرد - هیبت‌الله غفاری: عملیات لوله گذاری و وصل مسیر جدید خطوط لوله نفت و گاز محدوده سد کارون۴ به طول ۸ کیلومتر با موفقیت انجام شد. به گزارش روابط عمومی‌شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مهندس حسین رنجبران مجری طرح کارون۴ گفت: چون با آبگیری سد کارون۴ خطوط لوله نفت و گاز موجود در محدوه این سد زیر آب می‌رود، پیش از آبگیری سد کارون۴؛ خطوط لوله انتقال نفت و گازجنوب به مرکز و شمال کشور جمعا به طول ۸ کیلومتر جابه‌جا شد.وی با بیان اهمیت این خطوط لوله نفت و گاز افزود: این خط لوله وظیفه انتقال نفت به پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و تبریز را دارد و علاوه بر آن، سوخت مورد نیاز تلمبه خانه‌های موجود در مسیر این پالایشگاه‌ها را نیز تامین می‌کند.

مهندس رنجبران طول مسیری که خطوط لوله نفت و گاز از مخزن سد کارون۴ عبور می‌کند را ۱۶ کیلومتر خطوط لوله نفت و ۱۶ کیلومتر خطوط لوله گاز اعلام کرد.وی سپس اظهار کرد: به دلیل حساسیت و ایمنی بیشتر، خطوط لوله نفت و گاز در زمان عبور از رودخانه‌ها باید یک مسیر جایگزین نیز برای جلوگیری از بروز خسارت داشته باشند که برای این کار، پلی به طول ۳۵۰ متر و ارتفاع پایه ۸۰ متر بر روی رودخانه بازفت طراحی شده است.

مهندس رنجبران با اعلام اینکه تاکنون جابه‌جایی ۱۳ کیلومتر خطوط لوله نفت و گاز از مخزن سد کارون۴ حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تصریح کرد: در حال حاضر برای اجرای این طرح حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان عملیات آن حدود ۲۰ میلیارد تومان دیگر هزینه شود.

وی همچنین به شرایط و ضوابط خاص اتصال و نصب لوله‌های قدیم و جدید خط نفت و گاز اشاره و اظهار کرد: در زمان اتصال خط لوله‌های قدیم به جدید بالغ بر ۲۵۰ نفر کادر فنی با ماشین‌آلات خاص طی ۶۰ ساعت به طور شبانه روزی این عملیات بی‌نظیر را با موفقیت اجرا کردند.

این مسوول افزود: در این مسیر همچنین از شیرهای خاص دروازه‌ای اتوماتیک و شیرهای یک‌طرفه که در زمان بروز نشتی ظرف هفت دقیقه به طور کامل بسته می‌شود، استفاده شده است.وی در پایان یادآور شد: در این طرح ۱۰عدد شیر کلاس ۹۰۰ در سایز ۳۰ اینچ که هریک ۱۵ تن وزن دارد مطابق با استانداردهای جهانی، نصب شد.