دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه‌گرجی: احداث خطوط لوله جدید ایستگاه‌های تقویت فشار ضعیف گاز در واحدهای یک، دو، سه و چهار گچساران، گامی اساسی در افزایش ضریب ایمنی، محیط‌زیست و تولید است. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با اعلام این مطلب افزود: این طرح شامل هفت زیر پروژه احداث خطوط لوله ۱۶، ۲۰ و ۲۴ اینچ است که خط لوله ۱۶ اینچ به طول ۷ کیلومتر به صورت ۱۰۰‌درصد اجرا و در مدار عملیات قرار‌گرفته است و پروژه‌های دیگر نیز به طور متوسط ۹۴‌درصد پیشرفت فیزیکی دارند. مهندس علی پولادی وندا در تشریح اهداف اجرای این طرح اظهار کرد: قدمت خطوط انتقال گاز خروجی ایستگاه‌های پیش گفته و وقوع سیلاب‌های فصلی موجب شده است که پوشش خارجی این لوله‌ها از بین برود و به آنها آسیب برسد.وی گفت: تعمیرات این خطوط نیازمند از سرویس خارج کردن ایستگاه‌ها برای مدت طولانی است و در چنین صورتی می‌بایست حجم عظیمی از گازها سوزانده شود.

پولادی وندا در ادامه با بیان اینکه توقف کار ایستگاه‌ها، موجب کاهش خوراک مجتمع پالایشگاهی گاز و گاز مایع ۱۲۰۰ گچساران و در نهایت کمبود خوراک مایعات گازی مجتمع پتروشیمی ماهشهر خواهد شد، افزود: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که از مدار خارج کردن این خطوط افزون بر ۳۰۶‌میلیارد‌ریال خسارت مالی به سیستم تحمیل می‌کند که این رقم بدون احتساب هزینه تعمیرات خطوط موجود خواهد بود. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران اضافه کرد: در کنار این خسارت‌ها می‌باید زیان‌های وارده به محیط‌زیست را نیز از نظر دور نداشت؛ زیرا در چنین وضعیتی، حجمی از گازها به ناگزیر سوزانده و احداث خطوط لوله جدید به مراتب هزینه‌ای کمتر از تعمیرات آن خواهد داشت. وی توضیح داد: طبق محاسبات، احداث خطوط لوله جدید ۱۱۸میلیارد‌ریال هزینه در پی دارد که این مبلغ حدود ۳۸‌درصد خسارت ناشی از سوزانده شدن گازها است.

پولادی وندا همچنین در ادامه اظهار کرد: در صورت احداث خطوط لوله جدید، از خطوط موجود می‌توان به عنوان رابط میان ایستگاه‌های تقویت فشار ضعیف استفاده کرد که این موضوع، علاوه بر کمک به انتقال گاز مازاد هریک از ایستگاه‌ها به ایستگاه مجاور در زمان از سرویس خارج شدن ردیف‌های فعال، از سوزانده شدن این گازها و کاهش خوراک مجتمع پالایشگاهی گاز و گاز مایع ۱۲۰۰ گچساران نیز جلوگیری خواهد کرد. پولادی وندا با بیان اینکه در این طرح یک خط لوله ۱۶ اینچ به طول ۷ کیلومتر، خط ۲۴ اینچ به طول ۲۰ کیلومتر و یک خط لوله ۲۰ اینچ به طول ۵/۱۶ کیلومتر احداث می‌شود. وی ادامه داد: افزون بر این، خطوط یک خط لوله ۷ کیلومتری ۸ اینچ نیز برای تامین آب مورد نیاز مجتمع صنعتی پازنان دو احداث شده و سه سامانه حفاظت کاتدی برای جلوگیری از خوردگی و فرسودگی آنها طراحی خواهد شد.