دنیای اقتصاد - بوشهر: مدیر طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت: در صورت تزریق مناسب منابع مالی به این پروژه بزرگ ملی، متخصصان داخلی برای اجرای آن از نظر فنی، کالایی و تکنیکی، آماده هستند و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد. به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، ابوالقاسم نوبختی با بیان این که توسعه پارس جنوبی در اولویت برنامه‌های وزارت نفت است، اظهار کرد: هم‌اکنون بخشی از اعتباری که قرار بود از محل حساب ذخیره ارزی به توسعه پارس جنوبی اختصاص داده شود، برای توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ در نظر گرفته شده و به تصویب رسیده است.

وی افزود: شرکت نفت و گاز پارس برای جبران کمبود اعتبار طرح توسعه دو فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، جذب ۵۰۰‌میلیون دلار اعتبار یاد شده را با جدیت دنبال می‌کند که امیدوار هستیم این مبلغ در اردیبهشت سال آینده جذب شود.

مدیر طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی خاطرنشان کرد: این میزان اعتبار پس از گذراندن مراحل قانونی، اداری و تکمیلی و برخی بازنگری‌ها، به طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی اختصاص می‌یابد و به محض ابلاغ، در این پروژه جذب و استفاده می‌شود.

نوبختی بیان کرد: هیات امنای حساب ذخیره ارزی کمیسیون اقتصادی دولت، چندی پیش به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن و به استناد ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه، اختصاص دو میلیارد دلار اعتبار را برای توسعه فازهای

۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تصویب کرد که بر اساس این مصوبه، اعطای تسهیلات ارزی به مبلغ ۵۰۰‌میلیون دلار به‌ منظور توسعه فازهای

۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی از محل حساب ذخیره ارزی به شرکت ملی نفت مجاز است. وی ادامه داد: مجموع سرمایه‌گذاری طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، با احتساب حفاری حدود ۳ میلیارد دلار است که به‌طور قطع این میزان اعتبار برای تکمیل این پروژه کافی نیست و به دنبال برخی تغییرها در شرح کار پروژه، قرارداد برای افزایش سقف سرمایه‌گذاری در حال بررسی و کارشناسی است. نوبختی یادآور شد: هم‌اکنون افزایش سقف قیمت قرارداد طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ متناسب با دستورالعمل‌های وزارت نفت در دست بررسی است و پیش‌بینی می‌شود که با دریافت مجوزهای لازم، سقف قرارداد افزایش یابد تا پیمانکار با آزادی انتخاب بیشتری خریدها و امور اجرایی پروژه را انجام دهد.