غار نخجیر؛ میزبان مسافران نوروزی

دنیای اقتصاد - اراک - مجید نیک عهد: غار نخجیر، نراق- دلیجان پس از بهره‌برداری در نیمه دوم اسفندماه در بهار ۸۹ به استقبال مسافران نوروزی می‌رود.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی در حالی از افتتاح این غار در ماه جاری خبر می‌دهد که گزارش‌ها حاکی است این غار پس از ۱۵ سال از کشف به‌رغم اقدامات جزئی و کلی برای دست یابی به کانال‌ها و مسیرهای داخل غار همچنان بلا استفاده و ناشناخته مانده است.

قدمت؛۷۰ میلیون سال

مجتبی رضوانی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی درباره قدمت این غار گفت: غار نخجیر در زاگرس و پیش کوه‌های داخلی آن شکل گرفته و درشهرستان دلیجان حدفاصل نراق و دلیجان در دامنه کوه کم ارتفاعی به نام کوه تخت در فاصله ۸ کیلومتری شهر دلیجان و در منطقه‌ای به نام چال نخجیر واقع شده است.

وی افزود: این غار در تشکیلات کارستیک شکل گرفته و قدمت شکل‌گیری آن ۲۰۰ میلیون سال، اما تشکیل غار به شکل کنونی را ۷۰ میلیون سال برآورد کرده‌اند.

رضوانی با اشاره به این که کشف غار مربوط به بومی‌ها بوده و با تلاش دستگاه‌های دولتی برای به دست آوردن آب در دهه اخیر شناسایی شده گفت: پس از مشاهده غار توسط بومی‌ها، ابتدا شرکت آب منطقه‌ای برای دستیابی به آب در مسیر منابع آبی غنی این رشته کوه به غار دست یافت، اما پس از آن با توجه به خلقت اعجاب‌انگیز غار، بهره‌برداری گردشگری نیز با انجام عملیات آماده‌سازی توسط سازمان میراث فرهنگی در این غار صورت گرفت، ولی به دلایلی مثل حفر تونل و مشکلات با محیط‌زیست، بهره‌برداری از غار طولانی شده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در حال حاضر ادامه عملیات با هماهنگی با محیط‌زیست و با تعامل این سازمان در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد که بهره‌برداری از غار در نیمه دوم اسفند ماه برای آماده‌سازی و پذیرایی مسافران نوروزی صورت بگیرد.

وی اقدامات انجام شده پس از تحویل کار توسط میراث فرهنگی را ایمن‌سازی داخل غار به طول ۱۲۰۰ متر، نصب چراغ‌های اضطراری، نصب نرده و پنل عنوان کرد و افزود: با عقد قرارداد با پیمانکار اقدامات تکمیلی همچنین آماده‌سازی موقتی محله خارج غار با نصب کانکس‌های موقت در حال انجام است.

وی در رابطه با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تکمیل و تجهیز امکانات غار گفت: سرمایه‌گذار خصوصی به دنبال کسب منافع مالی است و به بحث اصلی که این میراث طبیعی ملی است، توجهی ندارد. رضوانی پیگیری و تصدی‌گری سازمان میراث فرهنگی را در بهره‌برداری از غار منطقی‌تر دانست.

نخجیر میزبان مسافران نوروزی

فراهانی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی نیز که بر بهره‌برداری این غار ۷۰ میلیون ساله در نوروز ۸۹ اطمینان خاطر دارد، گفت: اقدامات سریع برای بهره‌برداری و تکمیل امکانات رفاهی در خارج از غار شامل ساخت پارکینگ، کانکس‌هایی به عنوان رستوران و تهیه فست فود، اقامتگاه موقت مسافران همچنین ایمن‌سازی داخل غار که بیش از ۱۵ سال است خوابیده است به سرعت در حال انجام است و این غار به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

مسوولان میراث فرهنگی با نگاه خوشبینانه به بهره‌برداری غار در نوروز ۸۹ سخن به میان می‌آورند، اما آنچه از اقدامات سریع در تجهیز امکانات خارج از غار از سوی آنان مطرح شده با مشاهدات عینی فاصله بسیار دارد.