پی‌ریزی 20 هزار مسکن مهر در استان فارس

دنیای اقتصاد - شیراز - محمد صداقت : وزیر مسکن و شهرسازی در سفر به استان فارس و در مراسم افتتاح چندین هزار واحد مسکونی در شهر شیراز از پی‌ریزی ۲۰ هزار واحد مسکونی مهر در استان فارس خبر داد. مهندس علی نیکزاد ضمن بیان اینکه ۳۹ هزار نفر در کل استان فارس متقاضی واجد شرایط واحدهای مسکونی مهر هستند، تصریح کرد: تقریبا برای تمامی‌این تعداد زمین تامین شده و ۳۰ هزار واحد مسکونی اخذ پروانه کردند که از این تعداد ۲۰ هزار واحد مسکونی مهر موفق به پی‌ریزی نیز شده‌اند.

وی سهم استان فارس از افتتاح ۵۰ هزار واحدی که از دهه فجر کار افتتاح آنان آغاز شد را ۳ هزار و ۷۲ واحد اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون از ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد سهمیه مسکن روستایی استان نیز بیش از ۱۱ هزار واحد جذب تسهیلات داشته‌اند و الباقی تسهیلات نیز با مساعدت بانک‌ها جذب خواهد شد.

وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه با اشاره به آمارهای مربوط به پیشرفت طرح مسکن مهر در کشور ادامه داد: از یک میلیون واحد برنامه‌ریزی شده تاکنون ۵۸۵ هزار واحد اخذ قرارداد کرده‌اند که از این تعداد ۴۸۰ هزار واحد نیز پروانه ساخت را دریافت کرده‌اند از این تعداد هم ۲۸۲ هزار واحد به مرحله پی‌ریزی رسیده‌اند.

مهندس نیکزاد سال ۸۹ را نقطه عطفی در اجرای طرح مسکن مهر اعلام کرد و گفت: با توجه به پیشرفت کارها و افزایش سقف تسهیلات در کنار خبر خوشی که هفته آینده در خصوص بخش مسکن به اطلاع عموم مردم خواهد رسید، انتظار می‌رود سال آینده تعداد زیادی از متقاضیان طرح مسکن مهر صاحب خانه شوند.

همایش مقررات ملی ساختمان

وزیر مسکن و شهرسازی همچنین در سفر به شیراز در دومین همایش مقررات ملی ساختمان حضور پیدا کرده و به سخنرانی پرداخت.

وزیر مسکن و شهرسازی در دومین همایش مقررات ملی ساختمان گفت که مشکلی درخصوص تدوین مقررات نداریم.

مهندس نیکزاد در این همایش ضمن بیان اینکه مقررات ملی ساختمان به خوبی تدوین شده و جوابگوی فعالیت‌های عمرانی در بخش ساخت‌وساز است بر لزوم رعایت هر چه بیشتر مقررات یاد شده تاکید کرد.

وی رعایت مقررات ملی ساختمان را یکی از ملزومات توسعه و پیشرفت برشمرد و تصریح کرد: در راه اجرایی شدن هر چه بیشتر مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازهای کشور طراحی مناسب، ‌اجرای صحیح،‌ استفاده از مصالح استاندارد و مرغوب و نگهداری مناسب از جمله مواردی هستند که همواره باید مورد توجه باشد.

وی ضمن مطلوب ارزیابی کردن وضعیت رعایت مقررات ملی ساختمان نسبت به گذشته افزود: درست است که هم‌اکنون مقررات تقریبا کاملی در حوزه ساخت‌وساز در اختیار داریم، اما این به معنی تعطیل شدن فعالیت‌های تحقیقی در حوزه تدوین مقررات ملی ساختمان نیست و ما حاضر به همکاری با کسانی که مایل باشند در این حوزه با توجه به شرایط اقلیم شهر خود فعالیت داشته باشند، هستیم.

وزیر مسکن شهرسازی در ادامه سخنرانی خود به حجم عظیم ساخت و ساز در کشور اشاره کرد و افزود: هم اکنون سالانه تنها ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها نوسازی می‌شوند و این در حالی است که ما ساخت یک میلیون واحد شهرسازی را در دستور کار داریم و این تعهدی که دولت دهم بر عهده گرفته چند برابر تعهد دولت‌های قبلی است.

افتتاح ۱۰۴۵ واحد مسکونی

در سفر وزیر مسکن و شهرسازی به استان فارس پروژه ۶۴۶ واحدی مسکونی معالی آباد شیراز و طرح ۳۷۵ واحدی ایثار میانرود به بهره‌برداری رسید.

پروژه ۶۴۶ واحدی مسکونی معالی آباد شیراز به عنوان نخستین پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مسکن ایران با مشارکت شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن و شهرسازی و (A.P.S) ساخته شده است.

بنابه این گزارش طرح معالی آباد در شش بلوک ۱۷ طبقه با اسکلت بتن آرمه و دارای دیوارهای برشی احداث شده است.

طرح ۳۷۵ واحدی مسکونی ایثار میانرود نیز که به خانواده معظم شاهد و جانبازان اختصاص خواهد یافت، آخرین سری پروژه‌های اجاره به شرط تملیک استان فارس است که در زیربنای ۵۰ هزار مترمربع ساخته شده است.

ساخت این پروژه که دارای ساختمان‌های ۴ تا ۵ طبقه است و در ۸ بلوک بناشده، ۲ سال و نیم به طول انجامیده است.

با حضور وزیر مسکن و شهرسازی در استان فارس همچنین مجتمع فرهنگی ورزشی جنت شیراز کلنگ‌زنی شد.

پروژه مجتمع فرهنگی ورزشی جنت شیراز با کاربری سالن اجتماعات، سالن ورزشی، کتابخانه و سالن مطالعه، سالن اینترنت، نمازخانه و مهد کودک با زیربنای ۴۶۰۰ مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال در ضلع جنوبی باغ جنت شیراز ساخته خواهد شد.