دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: باید از ظرفیت‌های قانونی منحصر به فرد موجود در مناطق آزاد و تجربیات سازمان میراث فرهنگی در زمینه رشد و توسعه فزاینده صنعت‌گردشگری کشور نهایت بهره را برد. دکتر محمد حسین برزین، مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌گردشگری با بیان این مطلب گفت: پراکندگی جغرافیایی مناطق آزاد کشور به همراه خود تعدد و تکثر ظرفیت‌های ‌گردشگری، فرهنگی، اقتصادی و بازرگانی متنوعی را پدید آورده است.

وی افزود: مزایا و معافیت‌های قانونی موجود در این مناطق برای حضور سرمایه‌گذاران و‌گردشگران خارجی به همراه قرار‌گرفتن مناطق آزاد در نقاط مرزی ایران فرصت منحصر به فردی برای بازاریابی و جذب سرمایه‌های سرگردان در کشورهای همسایه با توجه به موقعیت هر منطقه عاید کشور کرده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌گردشگری ادامه داد: برای مثال؛ مناطق آزاد انزلی و ارس فرصت حضور و جذب بازارهای کشورهای آسیای میانه و قفقاز را در اختیار دارند و این در حالی است که منطقه آزاد اروند بازار هدف عراق و کویت، مناطق آزاد کیش و قشم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و منطقه آزاد چابهار دارای قابلیت جذب و حضور در بازار کشورهای شبه قاره هند و افغانستان را دارا بوده که باید از چنین فرصت‌هایی به منظور افزایش و توسعه صنعت‌گردشگری کشور نهایت بهره را برد.

وی افزود: مقرر شده تا سازمان میراث فرهنگی با جدیت به دنبال رسیدن به نقاط و برنامه‌های مشترک باشد، وجود مزیت‌های قانونی مناطق آزاد و تجربیات سازمان میراث فرهنگی ما را ملزم می‌سازد تا به منظور تحقق این مهم اقدامات مطالعاتی و پژوهشی مشترک را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌گردشگری با اشاره به وجود اهداف مشترک میان دو نهاد، بر لزوم تلاش مشترک در راستای رسیدن به اهداف ایران ۱۴۰۴ و بدل شدن به مرکز‌ گردشگری منطقه تاکید کرد و گفت: ایران جزو ۱۰کشور نخست دارای پتانسیل‌های غنی‌گردشگری در زمینه‌های تاریخی-فرهنگی است، بنابراین در صورت تلفیق تجربه‌های دو نهاد دستیابی به اهداف ایران ۱۴۰۴ به راحتی امکان‌پذیر است.

برزین ادامه داد: از طریق ایجاد واحدها و سایت‌های اینترنتی مشترک می‌توان به معرفی جاذبه‌ها و فرصت‌های متنوع بخش‌های مختلف صنعت‌گردشگری ایران در عرصه‌های جهانی پرداخت که برای شروع کار، مناطق آزاد کشور می‌توانند ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعت‌گردشگری خود را برای معرفی در اختیار سایت‌های اینترنتی مرجع اطلاعات‌ گردشگری ایران به نام‌های توریسم ایران و پرشین ویزیت قرار دهند تا در معرض دید و انتخاب جهانیان قرار گیرد.