دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: با وجود محدودیت‌های تجاری بازرگانی ناشی از تحریم اقتصادی، گمرکات استان گیلان نه تنها با کاهش واردات مواجه نبودند، بلکه روند این امر در طول دوره تحریم، صعودی بوده است. غلامحسین نوحی، ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی با اعلام این خبر گفت: انجام الکترونیکی تشریفات گمرکی واردات و صادرات کالا در گمرک بندر انزلی موجب کاهش چشمگیر تعداد مراجعه‌کنندگان به این گمرک و صرفه‌جویی در وقت و هزینه صاحبان کالا شده است.

وی گفت: گمرکات استان گیلان از جمله گمرک بندرانزلی سیستمی‌ترین گمرکات کشور هستند که از حدود ۱۰ سال قبل به تجهیزات مدرن رایانه‌ای مجهز و همین امر باعث شده که به‌عنوان گمرکات پایلوت (اجرای طرح‌های آزمایشی) در نظر گرفته شوند.

ناظر گمرکات استان گیلان ادامه داد: با پیاده‌سازی سیستم انتخاب مسیر کالا در گمرک انزلی در حال حاضر ۵۴ درصد از اظهارنامه در مسیر سبز قرار می‌گیرد و به همین دلیل از میزان حضور ارباب‌رجوع در گمرک به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاسته شده است. نوحی اضافه کرد: نصب امکانات جدید توزین و شبانه‌روزی شدن فعالیت گمرک بندرانزلی موجب کاهش چشمگیر ترافیک کامیون‌ها و وسایل نقلیه حامل کالاهای ورودی و خروجی در شهر انزلی و افزایش رضایت‌مندی مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه عمده کالاهای وارداتی از طریق گمرک بندرانزلی را آهن‌آلات، مواد اولیه ذوب فلز، چوب و ماشین‌آلات تشکیل می‌دهد، گفت: برای تسریع در فرآیند ترخیص کالاهای وارداتی طرح مانیفست الکترونیکی در گمرک انزلی به اجرا درآمده که براساس آن به محض ورود کشتی به لنگرگاه (در فاصله ۶ کیلومتری ساحل) و دریافت الکترونیکی اطلاعات محموله کشتی، ارزیاب گمرک به این منطقه رفته و کار تشریفات گمرکی را در همان مکان انجام می‌دهد. ناظر گمرکات استان گیلان در خصوص ارائه تسهیلات لازم به صادرکنندگان افزود: در رویه صادرات، شرکت‌های تولید تنها با یک تماس و طرح درخواست خود، از خدمات ارزیابی سیار گمرک بهره‌مند شده و ارزیاب گمرکی تا شعاع ۸۰ کیلومتری در محل واحد تولیدی یا انبار صادرکننده حضور می‌یابد.