دنیای اقتصاد - بوشهر: سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در بوشهر نشان دهنده بالا بودن آلودگی بیش از ۱۳ برابری استاندارد بهداشت جهانی به علت پدیده گردوغبار معلق در هوا است. حسین دلشب افزود: در حال حاضر میزان آلودگی هوا در بوشهر بالای دو هزار میکروگرم بر مترمکعب است که استاندارد بهداشت جهانی آن ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است. وی اظهار کرد: براساس تقسیم بندی جدول استاندارد آلودگی هوا وضعیت موجود در بوشهر در شرایط خطرناک و بحرانی است و باید کلیه فعالیت‌ها در محیط آزاد تعطیل شود.

دلشب با اشاره به فقدان پایگاه‌های ثابت سنجش آلودگی هوا در دیگر شهرستان‌های استان بوشهر، اضافه کرد: برای ایجاد پایگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در شهر برازجان زمین و تجهیزات مربوطه خریداری شده است که پس از پایان عملیات ساختمانی این پایگاه راه‌اندازی خواهد شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: برای شهر گناوه در شمال این استان نیز زمین استقرار این پایگاه خریداری شده است و منتظر تخصیص اعتبار برای خرید تجهیزات هستیم. دلشب افزود: به ستاد حوادث پیش‌بینی نشده استان بوشهر پیشنهاد خرید دستگاه‌های سیار سنجش میزان آلودگی هوا در شش شهرستان دیگر این استان انجام شده، اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است. وی با اشاره به ضرورت ایجاد کمربند سبز و توسعه پوشش گیاهی و درختی برای مقابله با آلودگی هوا گفت: هر مترمربع از مناطق جنگلی به طور متوسط سالانه ۵/۵ گرم گرد و غبار را کم می‌کند.

دلشب یادآور شد: در کنار برنامه دراز‌مدت مقابله با این پدیده باید به سیستم‌های تهویه مطبوع، توزیع ماسک استاندارد بین مردم و آگاهی بخشی در خصوص مخاطرات حضور در چنین شرایط هوایی از زیان گرد و غبار بر سلامت عمومی جامعه جلوگیری شود.